• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۶۲۴۸۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
البرز » اجتماعی
گزارش مکتوب

خانه های ما

برف که می بارد، یاد روزهای کودکی ام می افتم. روزهایی که شال و کلاه می کردیم و با بچه های همسایه آدم برفی درست می کردیم و بچه هایی که هنر درست کردن آدم برفی را بیشتر می دانستند به کوچکترها هم یاد می دادند.

خانه های ما/گزارش مکتوببه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ گاهی پدر و مادرها هم به کمک مان می آمدند و آن روز شیرین تر می شد. البته پدرها بیشتر روی پشت بام بودند و برف پارو می کردند و چه بسیار اتفاق افتاده بود که پشت بام همسایه را هم پارو می کردند، آخر آنها پیر بودند و پارو کردن برایشان سخت بود. مادرها هم دنیایی از دلگرمی بودند، چای داغ و شلغم و لبوی داغ هم دستپخت آنها بود. چرا دیگر آن روزها تکرار نمی شود؟ با اینکه در همان محل و کوچه زندگی می کنم و هستند تعدادی از بچه های آن موقع که حالا برای خودشان مردی شده اند اما حتی رمق یک سلام و احوالپرسی گرم هم دیده نمی شود.

لذت بردن بچه ها از چنان روزهایی خوشایند است اما حال که پا به سن گذاشته ام دوست دارم که نقش پدرم را در آن روزها بازی کنم. اما چه شده که دیگر شرایط برای آن سبک زندگی فراهم نیست؟

تغییر سبک زندگی در سایه ی تغییر معماری

آن روزها در محله ما خانه ها بیشتر یک طبقه بوند، همه حیاط داشتند. اگر چه جمعیت کوچه کم بود بود اما همه همدیگر را می شناختند. در چهار فصل سال تجربه روزهای خوب وجود داشت گویی همه اهل محل به طبیعت گره خورده بودند، اما حالا تعداد آدمهای کوچه بیشتر شده چون هر خانه قدیمی تبدیل به یک بلوک آپارتمان شده و بجای یک خانواده، چندین خانواده در هر قطعه زندگی می کنند، با این تفاوت که دیگر آن دوستی ها و محبتها در گوشه ذهن خاک می خورند و روز به روز سایه آپارتمان نشینی سایه اش روی آن روزهای خوب ییشتر و بیشتر می شود.

گلدان کوچکی که در گوشه آپارتمان های ماست؛ باغ کوچکی است که با ماشینی شدن زندگی و دور شدن از طبیعت، به این ابعاد کوچک تقلیل یافته و نشانه تعلق خاطر ساکنین آپارتمان به طبیعت است. موضوعاتی از این دست، به راحتی انعکاس باطن انسان را در فضا و مکان نشان می دهد.

خانه های ما/گزارش مکتوب

تفاوت معماری قدیم و جدید

مهندس علیزاده، معمار و مسئول کمیسیون عمران شورای اسلامی کمالشهر می گوید:  خانه های قدیمی حیاط داشتند، پنجره ها رو حیاط باز می شد و معمولا درخت و گلدان و حوضچه حیاط، چشم اندازی بود برای هر خانواده. به همین علت روحیه لطیف هم بیشتر به چشم می خورد اما امروزه با آپارتمانی شدن زندگی، ماشین بیشترین تاثیر را در زندگی شهروندان دارد و گویی اخلاق و رفتار شهروندان هم بیشتر با سبک ماشینی به پیش می رود.

وی در ادامه با اشاره به بخشهای مختلف ساختمان سازی می گوید: در ساختمانهای قدیمی مردم از نور طبیعی بیشتر بهره مند می شدند و در ساختمانهای جدید از نور لامپ. همین یک مورد خود نشان دهنده یکی از دلایل افزایش استفاده از انرژی و در نتیجه به هدر دادن منابع طبیعی است. پنجره مظهر ارتباط با بیرون است که در معماری قدیمی رو به حیاط باز می شد و در واقع در حریم هر خانه بود اما گاهی دیده می شود که در ساختمانهای امروزی روبه حریمی دیگر باز می شود  که نشان از بی­حیایی خانه دارد. البته گاهی مهندسان و معماران نیز به این اصول توجه نمی کنند و بر ساکنان خانه نمی توان ایراد گرفت چرا که پنجره بدل از چشم یک بناست و باید معماران و طراحان ساختمانهای جدید بیش از این توجه کنند.

علیزاده در بخش دیگری به نمای ساختمانها اشاره کرده و می گوید: نمای یک ساختمان، خوی تکبر و تفاخر، یا تواضع و متانت معمار و صاحبان خانه را می نمایاند. و البته متاسفانه آنچه امروز در شهر دیده می شود تقلید نمای ساختمانها از معماری کشورهای دیگر است که خود در تغییر رفتار شهروندان موثر است و به نوعی موجب تغییرات فرهنگی را نیز به دنبال داشته است.

خانه های ما/گزارش مکتوب

اندرون خانه

معماری داخلی یک خانه، بیانگر تجمل و اشرافی گری و یا بالعکس از سادگی، خلوص، صمیمیت، پاکیزگی و حتی ایمان ساکنین آن سخن می گوید.

مکان زندگی انسان، آیینه ای است که بی پرده ضمیر باطن انسان را به نمایش می گذارد؛ چرا که مکان پیرامونی انسان، تبلور درون اوست. البته میان انسان و محیط او رابطه ای دوسویه در جریان است. انسان هم تاثیرگذار بر محیط است و هم متاثر! تا آنجا که حتی مکان از انسان شرافت می یابد، تا آنجا که گفته اند "شرف المکان بالمکین".

این سخن، از نسبت میان معماری و سبک زندگی، رمزگشایی می کند. اما از سویی برای درك رابطه معماري و سبك زندگي می باید نسبت ميان فرهنگ، تمدن و معماري را مورد توجه قرار دهیم.

مصرف گرایی، تجمل های کاذب از انسانهای امروزی، چهره ای متفاوت از گذشته ساخته اند و همین تغییر در زندگی موجب تغییر در اخلاق و روابط اجتماعی شهروندان نیز شده است. و این گونه کم کم فرهنگ شهر تغییر پیدا کرده است.

خانه های ما/گزارش مکتوب

فرهنگ، روح حاکم بر شهر

فرهنگ روح حاکم بر شهر است و بنابراين تمدن و شهر، جسدی برای فرهنگ اند و شهرها مکان تبلور فرهنگ و انديشه مردم آن شهر.

مهم تر آن که نسبت عکسِ اين رابطه نيز برقرار است، به طوري که اگر در يک شهر بيگانه ساکن شويم و آنجا زندگي کنيم، به تدريج واجد فرهنگي مي­شويم که آن شهر و آن معماري در سايه و زمينه­ي آن ساخته شده است. لذا معماري هم آئينه  ايست که چهره باطني يک قوم در آن منعکس مي شود و هم ظرف زندگي که شيوه  ي زندگي را به انسان تحميل مي نمايد.

این امر، پاسخی است روشن، به این پرسش که به راستی چرا برای شناخت فرهنگ و شیوه  ی زندگی مردمان گذشته، به سراغ معماری آنها و بناهای برجای مانده  از آنان می رویم؟

مهندس محمدی، کارشناس رسمی ابنیه در این باره می گوید:  علاوه بر ساکنین یک بنا، درونیات معمار آن نیز به سادگی در پیکره  ی آن بروز می یابد. معماری که دیدگان خود را بر نامحرم می بندد و رفتاری مبتنی بر حیا و حریم دارد، به طور طبیعی بنایی را که معماری می کند نیز، براساس حدود و حریم و عفاف و عدم اِشرافیت می سازد. حال آنکه معماری عریان و برهنه که مشرف بر حریم خصوصی دیگران نیز هست، تنها با دستان معمارانی به خط و بنا بدل شده است که خود آنها قائل به حریم و حدود و قیود شرع و عفت و حیا نیستند!

وی می گوید: تنها راه اصلاح معماری، اصلاح معمار است. بنابراین نقش آموزش می تواند به عنوان یک عامل مهم در معاری تجلی پیدا کند.

محمدی در ادامه می افزاید: پس اگر يک شهر آشفته را ببينيم دو مساله به ذهن متبادر مي شود. يکي، آن که اين آشفتگي و معماري بي قواره، حاصل ذهن و زندگي آشفته مردمان آن است و دوم اينکه زندگي در اين شهر آشفته باعث زندگي آشفته مي شود. لذا "شهر زيبا، انديشه زيبا مي آفريند".

خانه های ما/گزارش مکتوب

هنر و ساختمان

"هنر" بهترين ابزار براي ایجاد و حفظ، گسترش و در نهایت صدور سبک زندگی است و در ميان هنرها، معماري به دليل القاء و تحميل سبک زندگي به مخاطبان خود، از موثرترين اين ابزار است.

انسان در فضاي ساخته شده زندگي مي كند، فضاي معماري، فضاي شهري و... . به هر تقدير زندگي در يك شهر يعني زندگي در فضاهاي معماري و شهرسازي؛ و شهرنشينان در تمام ساعات شبانه روز ناگزير از فضاي معماري هستند. بدين ترتيب ساحت معماري ساحت همه اوقات و ايام و همزاد و سايه مردمان شهر است و لحظه اي آن ها را از اين هنر، تنها نمي گذارد. پس هنر معماري بيشترين اوقات را با شهرنشينان سپري مي كند و از اين رو بيشترين تاثير و تاثر را بر احوالاتشان می گذارد.

از سوي ديگر زيستن در فضاي معماري، به مانند پذيرش سيطره  ی فضا بر انسان است. فضاي معماري بر انسان سيطره دارد و رفتار فيزيكي و نهايتا ذهني مخاطب خود را به سيطره و كنترل خود در مي آورد. به او مدام القا مي كند كه كجا بخوابد، كجا بنشيند، چه چيز را و از چه زاويه اي ببيند و كجا غذا تناول كند، كجا و در چه فضايي كار كند ؟

به همين روال هر كدام از مكان هايي كه در آن زندگی می کند، در هنر معماري، ميزان رنگ، نور، صدا، بافت و... آن مشخص و مهندسي شده است و هر مقدار از متغيرهاي مذکور كه عناصر بصري هستند، تاثير بصري و رواني خاصي به مخاطب خود القا مي كند و انسان را در تمام  عمر، متاثر اين احوالات قرار مي دهد.

چشم ها را باید شست

به راستی معماری و شهرسازی امروز چگونه می تواند پاسخی به نیازهای انسان آرمانی  و سبک زندگی او باشد؟ چه کسی یا کسانی مسئول ساخت و ساز ساختمانهایی ناهمگون با فرهنگ ایرانی هستند؟

به راستی چه موقع با این باور خواهیم رسید که برای بهتر زیستن باید به هنر معماری باید نگاه دوباره ای داشته باشیم؟

علی سلمان زاده

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سلام واقعا کسی حوصله داره این همه گزارش مکتوب رو بخونه؟؟؟؟؟
نظر شما
آخرین اخبار
اوقات شرعی اهواز، ۲ تیرماه ۱۴۰۵
با راه اندازی واحد فراوری بافت، کل نیاز کشور تأمین می شود
هیئتی به وسعت دنیای کوچک بچه‌ها در شهرستان بدره
جمع استان‌های کولبر، جمع شد/ ایلام هم آمد
سقوط بالگرد آمریکایی در آلاسکا
رایزنی هیئت عالی رتبه ایرانی با مقامات عمان در مسقط
تأکید معاون امور استان‌های رسانه ملی بر بازتاب فرهنگ عاشورایی زنجان در کشور
دوم تیرماه ۱۴۰۵؛ قطع جریان گاز در کوی مهدیس اهواز
بررسی موانع پیش روی ثبت جهانی دره شیرز کوهدشت
طنین نوای یا حسین(ع) در شب هشتم محرم در آبادان
استمرار گرمای هوا و وزش باد در سمنان
مردم جنوب غرب خوزستان؛ یکصدا در حمایت از آرمان‌های انقلاب اسلامی
تعیین دبیرکل جدید اتحادیه عرب
سربازان بیدار شب‌های خیابان، بیشتر از تنگه هرمز، عرصه را بر ترامپ تنگ کرده‌اند
صدو چهاردهمین شب از حماسه خیابان کیش با طنین فرمانده بده فرمان، حکم آنچه تو فرمایی
صدور ۹۷ درصد ابلاغیه‌ها در دادگستری گچساران به صورت الکترونیک
شهرکرد خنک‌ترین مرکز استان کشور
بیشتر آمریکایی‌ها معتقدند جنگ علیه ایران مشکلاتشان را زیاد کرد
تیم دانشکده ملی مهارت شهید مهاجر اصفهان قهرمان مسابقات امنیت سایبری بریکس ۲۰۲۶ شد
سردار ابن‌الرضا: در طول مذاکره آرایش نظامی را حفظ می‌کنیم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
عراقچی: برخی دارایی‌های مسدودشده ایران آزاد شدند
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد
نشست قرارگاه امنیتی و دفاعی استان مرکزی به ریاست فرمانده سپاه حضرت روح‌الله
بیانیه مشترک قطر و پاکستان درباره مذاکرات سوئیس
مورینیو: بیرانوند باید در تیم‌های بزرگ اروپایی باشد
جام جهانی ۲۰۲۶، تمجید بوفون از عملکرد بیرانوند
به نقض تفاهم‌نامه واکنش سنگین خواهیم داشت
تمجید کورتوا از بیرانوند
رده بندی فیفا، بازگشت ایران به رده ۲۲
بازتاب درخشش بیرانوند مقابل بلژیک در رسانه‌های خارجی
سرلشکر رضایی: آمریکا را پاسخگو می‌کنیم
هشدار ترکیه درباره خرابکاری رژیم صهیونی در مذاکرات ایران وآمریکا
بدبینی به مذاکرات به علت بدعهدی آمریکاهمچنان وجود دارد
نشست مدیریت انرژی؛ افزایش جایگاه‌های سوخت ثابت و سیار در هرمزگان
۳ کشته و یک زخمی بر اثر تصادف ۲ سواری پژو پارس در محور طبس _ یزد
قطعی سامانه اینترنتی برخی بانک‌ها و بلوکه شدن پول مردم  (۲۸ نظر)
فرمانده قرارگاه خاتم‌: شهید پاکپور معمار تحولات عملیاتی بود  (۱۸ نظر)
یارانه خرداد ماه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد  (۷ نظر)
قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء: تنگه هرمز بسته خواهد شد  (۳ نظر)
نتایج وام ۷۵ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد  (۲ نظر)
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد  (۱ نظر)
واکنش بقایی به نفاق و ریاکاری وزیر خارجه فرانسه  (۱ نظر)
ترخیص مواد اولیه تولید داروی دیابتی با ورود دادستانی تهران  (۱ نظر)
ورود هیئت مذاکره کننده ایران به سوئیس  (۱ نظر)
نخستین شب مراسم عزاداری محرم در جوار محل عروج ملکوتی قائد شهید انقلاب  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، اینفانتینو: نمایشی الهام‌بخش از مقاومت و اشتیاق را دیدیم  (۱ نظر)
عارف: مردم بیش از خود گرانی، تحت فشار روانی آن هستند  (۱ نظر)
آسمانی شدن مادر شهید والامقام اشتیاقی در مِشکان شهرستان نی ریز  (۱ نظر)
آغاز عملیات عمرانی شهر گوزلدره با اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی  (۱ نظر)