• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۶۲۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
یزد » اجتماعی
گزارش مکتوب...

قلمی برای قلم

وقتی قلم انسولین کمیاب می‌شود و قلم خبرنگار به یاری بیماران نیازمند می‌شتابد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، ازدحام جمعیت آنقدر زیاد بود که به سختی خودم را به گوشه‌ای از داروخانه رساندم. مردم در صف‌های طولانی در داروخانه دکتر چمران یزد منتظر گرفتن داروی انسولین بودند دارویی که واحد شمارش آن درست مثل ابزار کار من "قلم" بود. قلمی برای قلم

چند هفته‌ای بود که تماس‌های متعددی با خبرگزاری صدا و سیما خبر از کمبود قلم انسولین در داروخانه‌ها می‌داد. بدین ترتیب قلمم را به دست گرفتم تا با گفتگو با بیماران از کمبود قلم داروی انسولین بنگارم.
پیرزنی نحیف و لاغر که کنارم ایستاده بود گفت: چند روزی است که بدون انسولین مانده ام من باید هر روز این دارو را تزریق کنم، اما هر بار که به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنم می‌گویند انسولین نوورپید را ندارند.
مادری که فرزندش دیابت داشت گفت: پزشک برای دخترم ۱۳ قلم انسولین تجویز کرده بود، اما وقتی به داروخانه مراجعه کردم فقط سه قلم به من تحویل دادند.
وی افزود : چرا این دارو فقط در 2 داروخانه استان توزیع می‌شود با توجه به اینکه سهمیه هر فرد در پرونده الکترونیکی آن مشخص است؟

ساز و کار وزارت بهداشت برای توزیع محدود داروی انسولین
با توجه به سیاست‌های اخیر سازمان غذا و دارو انسولین‌های قلمی در داروخانه‌های منتخب سراسر کشور توزیع می‌شود و اداره کل دارو و سازمان‌های بیمه گر هم بر نحوه توزیع و عرضه این دارو‌ها نظارت می‌کند. این را کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید و می‌افزاید : قاچاق معکوس انسولین به کشور‌های همجوار و فروش آن به قیمت چند ده برابر در آن سوی مرزها، وزارت بهداشت را بر آن داشته است تا انسولین را به شکل کنترل شده‌ای بین بیماران توزیع کند. قلمی برای قلم
دکتر نبی رییس داروخانه دکتر چمران هم می‌گوید: داروخانه‌ها به دلیل مدیریت توزیع، تعداد انسولین کمتری از مقدار تجویز شده نسخه را به بیمار می‌دهند تا دارو نایاب نشود.
این نحوه توزیع ، اما با گلایه بیماران دیابتی در استان یزد مواجه شده است. در حالیکه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در استان یزد مبتلا به دیابت هستند و یزد از استان‌هایی است که در صدر لیست مبتلایان به دیابت قرار دارد بیماران دیابتی در یزد طی چند ماه اخیر در تکاپو و اضطراب تهیه داروی انسولین به سر می‌برند چرا که گزارش‌ها از کمبود شدید و به تبع آن توزیع محدود این دارو در سطح داروخانه‌های استان حکایت دارد.

مرد میانسالی در داروخانه هلال احمر می‌گوید : در شهرستان ما انسولین در داروخانه‌ها وجود ندارد. به همین علت کیلومتر‌ها طی کردم و اینجا با این صف‌های طولانی، ساعت‌ها منتظر دریافت انسولین هستم.
مردی دیگر که بسیار عصبانی است فریاد می‌کشد چرا سهمیه ماهیانه مرا را کامل و یکجا نمی‌دهید. چرا هر بار باید ساعت‌ها معطل شوم.قلمی برای قلم
خانم جوانی هم می‌گوید: باید برای گرفتن ۱۴ قلم انسولین ماهیانه سه بار به داروخانه مراجعه کنم.
یک خانم میانسال هم می‌گوید: اگر کمبود داروی انسولین وجود دارد چرا به صورت آزاد در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.
وی ادامه می‌دهد: به چهار داروخانه برای گرفتن انسولین مراجعه کردم که نتوانستم با بیمه آن را بگیرم، اما چند داروخانه به صورت آزاد هر قلمی ۴۰ هزار تومان می‌فروشند.
یک پیرمرد دیابتی با ابراز نگرانی و نارضایتی از این کمبود می‌گوید: این موضوع باعث شده تا مجبور شویم مجدد به پزشک برای تجویز نسخه جدید مراجعه کنیم که همین امر هزینه بیشتری برای رفت و آمد و حق ویزیت پزشک به ما تحمیل می‌کند.
فردی دیگر می‌گوید : چند سال است این دارو را تزریق می‌کنم و هر زمان که به هر دلیل دارو تزریق نشود دچار سرگیجه و تاری دید می‌شوم و سیستم عمومی بدنم مختل می‌شود، از مسئولان می‌خواهم هرچه زودتر این مشکل را برطرف کنند.
توزیع متناوب و محدود انسولین ، شلوغی و معطلی مردم را به دنبال داشته است، علاوه بر این مراجعه مرتب به پزشک برای نسخه نویسی و هزینه‌های مربوط به آن و نگرانی و اضطراب مردم با توجه به توزیع قطره چکانی از دیگر مشکلات مردم برای تهیه انسولین است.

قلمی برای قلم
با توجه به اینکه چند ماهی مشکل کمبود داروی انسولین را در استان داشتیم از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی خواستیم دلیل این کمبود، توزیع متناوب و مشکلاتی که برای افراد دیابتی به وجود آورده را توضیح دهند. اما مسئولان چنین پاسخ دادند: انعکاس خبر‌هایی از کمبود داروی انسولین باعث می‌شود مردم با ترس از کمبود انسولین به داروخانه‌ها هجوم ببرند و دارو کمیاب شود. قلمی برای قلم
اما قلم‌ها نوشتند : کمبود انسولین در شهر دیابتی ها! اما جوابی قانع کننده نگرفتند. مسئولان می‌گفتند کمبود قلم انسولین در استان یزد وجود ندارد، اما توزیع آن متناوب است و این درحالی است که مردم باید بار‌ها به پزشک برای نسخه نویسی و داروخانه‌ها مراجعه کنند که بتوانند سهمیه ماهیانه شان را بگیرند.
به دلیل افزایش روز افزون شیوع بیماری دیابت در استان یزد و همچنین حضور بیمارانی از استان‌های همجوار و به رغم اینکه سهمیه قلم انسولین استان یزد ۵/۱ درصد در نظر گرفته شده، اما میزان واقعی مصرف این دارو در استان ۶/۴ درصد مصرف کل کشور است.
باز قلمم نوشت از بی قلمی انسولین در شهر دیابتی‌ها و فریاد افرادی که حیاتشان با این قلم است.

افزایش سهمیه انسولین استان یزد
خدا را شکر گوش شنوایی بود، بازتاب موضوع کمبود انسولین در رسانه‌ها و پیگیری‌های مسئولان استان باعث می‌شود که با دستور مقام وزارت دکتر جهانگیری سهمیه استان یزد با افزایش سه برابری به ۴ تا ۴ و نیم درصد افزایش پیدا کند و مرهمی بر درد‌های بیماران دیابتی شود. قلمی برای قلم
حالا معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد هم می‌گوید: با ابتکار دکتر نمکی وزیر بهداشت یک قرارگاه دارو و تجهیزات در استان یزد تشکیل و در این قرارگاه مصوب شد که داروی انسولین فراتر از داروخانه‌های منتخب توزیع شود
دکتر مصدق ادامه می‌دهد: اکنون داروی انسولین در ۳۳ تا ۳۵ داروخانه استان یزد از داروخانه‌هایی که در زمان وفور این دارو همکاری داشته اند توزیع شده و بدین ترتیب کمبود این دارو در استان یزد برطرف شده است.
اکنون یک دغدغه و نگرانی مهم 100هزار بیمار دیابتی استان یزد برای دریافت قلم‌های انسولین ماهیانه شان به پایان رسیده است و من خوشحالم که قلم من قلم‌های انسولین را راهی داروخانه‌ها کرده تا باری از دوش بیماران نیازمند بردارد.

نویسنده : مهدیه رضائی مهر

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
دانلود
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
اوقات شرعی اهواز، ۲ تیرماه ۱۴۰۵
با راه اندازی واحد فراوری بافت، کل نیاز کشور تأمین می شود
هیئتی به وسعت دنیای کوچک بچه‌ها در شهرستان بدره
جمع استان‌های کولبر، جمع شد/ ایلام هم آمد
سقوط بالگرد آمریکایی در آلاسکا
رایزنی هیئت عالی رتبه ایرانی با مقامات عمان در مسقط
تأکید معاون امور استان‌های رسانه ملی بر بازتاب فرهنگ عاشورایی زنجان در کشور
دوم تیرماه ۱۴۰۵؛ قطع جریان گاز در کوی مهدیس اهواز
بررسی موانع پیش روی ثبت جهانی دره شیرز کوهدشت
طنین نوای یا حسین(ع) در شب هشتم محرم در آبادان
استمرار گرمای هوا و وزش باد در سمنان
مردم جنوب غرب خوزستان؛ یکصدا در حمایت از آرمان‌های انقلاب اسلامی
تعیین دبیرکل جدید اتحادیه عرب
سربازان بیدار شب‌های خیابان، بیشتر از تنگه هرمز، عرصه را بر ترامپ تنگ کرده‌اند
صدو چهاردهمین شب از حماسه خیابان کیش با طنین فرمانده بده فرمان، حکم آنچه تو فرمایی
صدور ۹۷ درصد ابلاغیه‌ها در دادگستری گچساران به صورت الکترونیک
شهرکرد خنک‌ترین مرکز استان کشور
بیشتر آمریکایی‌ها معتقدند جنگ علیه ایران مشکلاتشان را زیاد کرد
تیم دانشکده ملی مهارت شهید مهاجر اصفهان قهرمان مسابقات امنیت سایبری بریکس ۲۰۲۶ شد
سردار ابن‌الرضا: در طول مذاکره آرایش نظامی را حفظ می‌کنیم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
عراقچی: برخی دارایی‌های مسدودشده ایران آزاد شدند
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد
نشست قرارگاه امنیتی و دفاعی استان مرکزی به ریاست فرمانده سپاه حضرت روح‌الله
بیانیه مشترک قطر و پاکستان درباره مذاکرات سوئیس
مورینیو: بیرانوند باید در تیم‌های بزرگ اروپایی باشد
جام جهانی ۲۰۲۶، تمجید بوفون از عملکرد بیرانوند
به نقض تفاهم‌نامه واکنش سنگین خواهیم داشت
تمجید کورتوا از بیرانوند
رده بندی فیفا، بازگشت ایران به رده ۲۲
بازتاب درخشش بیرانوند مقابل بلژیک در رسانه‌های خارجی
سرلشکر رضایی: آمریکا را پاسخگو می‌کنیم
هشدار ترکیه درباره خرابکاری رژیم صهیونی در مذاکرات ایران وآمریکا
بدبینی به مذاکرات به علت بدعهدی آمریکاهمچنان وجود دارد
نشست مدیریت انرژی؛ افزایش جایگاه‌های سوخت ثابت و سیار در هرمزگان
۳ کشته و یک زخمی بر اثر تصادف ۲ سواری پژو پارس در محور طبس _ یزد
قطعی سامانه اینترنتی برخی بانک‌ها و بلوکه شدن پول مردم  (۲۸ نظر)
فرمانده قرارگاه خاتم‌: شهید پاکپور معمار تحولات عملیاتی بود  (۱۸ نظر)
یارانه خرداد ماه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد  (۷ نظر)
قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء: تنگه هرمز بسته خواهد شد  (۳ نظر)
نتایج وام ۷۵ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد  (۲ نظر)
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد  (۱ نظر)
واکنش بقایی به نفاق و ریاکاری وزیر خارجه فرانسه  (۱ نظر)
ترخیص مواد اولیه تولید داروی دیابتی با ورود دادستانی تهران  (۱ نظر)
ورود هیئت مذاکره کننده ایران به سوئیس  (۱ نظر)
نخستین شب مراسم عزاداری محرم در جوار محل عروج ملکوتی قائد شهید انقلاب  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، اینفانتینو: نمایشی الهام‌بخش از مقاومت و اشتیاق را دیدیم  (۱ نظر)
عارف: مردم بیش از خود گرانی، تحت فشار روانی آن هستند  (۱ نظر)
آسمانی شدن مادر شهید والامقام اشتیاقی در مِشکان شهرستان نی ریز  (۱ نظر)
آغاز عملیات عمرانی شهر گوزلدره با اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی  (۱ نظر)