پخش زنده
امروز: -
رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی تأکید کرد: مهمترین رسالت ما در کنار تبیین جنایات آمریکا، تدوین کیفرخواست ملت ایران علیه منشأ تروریسم با محوریت پیگیری حقوقی و مطالبهگری علیه آمریکا به عنوان حامی اصلی تروریسم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، ابراهیم عزیزی رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی در نشست خبری که صبح امروز (شنبه، ۶ تیر ماه) به مناسبت هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و بزرگداشت شهدای هفتم تیر در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه اینجا جمع شدهایم تا بار دیگر تاریخ پرافتخار ایران عزیز را در دهههای گذشته و در مقابل آن، اقدامات جنایتکارانه و خبیثانه آمریکا را در قالب برنامههای هفته افشای حقوق بشر آمریکایی بازگو کنیم، گفت: قصد داریم با بهره گیری از ظرفیت بی نظیر اصحاب رسانه و مطبوعات ملی و بین المللی که در طول این سالها در حوزه ارتباطات و خبر همراه بودهاند، این جنایات را به همه جهان اعلام کنیم.
رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی در ادامه به اعلام برنامههای هفته افشای حقوق بشر آمریکایی که به همت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار میشود، پرداخت و اظهار کرد: پیش از این جلسهای با رئیس قوه قضائیه داشتیم و بر این تأکید شد که نباید افشای جنایات آمریکا را صرفا طی این هفته اعلام کنیم بلکه باید در طول سال این اقدام انجام شود که قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر در این زمینه وظیفه سنگینی دارند.
وی در ادامه حقوق بشر آمریکایی را سیاههای دانست که مصداق بارز آن در ایام جنگ اخیر نمایان شد و گفت: با بررسی تاریخ ۲۴۹ ساله ثبت و ضبط شده را بررسی کنیم، ثبت بالغ بر ۲۰۰ جنگ عملیات نظامی را در کارنامه ننگین آمریکاییها میبینیم که سیاهه جنایات آنهاست. از زمانی که آمریکا به استقلال رسیده است، ۲۰۰ جنگ را علیه کشورهای دیگر رقم زده است.
عزیزی ادامه داد: اگر حامیان حقوق بشر بخواهند میان مدعیان حقوق بشر و طرفداران واقعی حقوق بشر تفکیک قائل شوند، اسناد گویایی وجود دارد. جنگ عراق، جنگ ویتنام، جنگ فیلیپین و سایر جنگها نمونهای از آن است. هفته افشای حقوق بشر آمریکایی فرصتی برای افشای چهره واقعی و عریان جنایات آمریکا به دنیاست و افکار عمومی دنیا باید بدانند که آمریکا تا کنون چه جنایاتی را در دنیا به ویژه در ممالک اسلامی از جمله فلسطین و غزه انجام دادهاند.
رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی در ادامه با تأکید بر اینکه باید بیان شود که دانش آموزان مظلوم میناب و لامرد با چه تفکر شیطانی مورد حمله آمریکاییها قرار گرفتند، گفت: ما میدانیم پس کرانه ذهن کثیف آمریکاییها از حمله به مدرسه شجره طیبه میناب چه بود و چرا با سلاح ممنوعه به لامرد حمله کردند. این ناشی از تفکرات ضد حقوق بشری آمریکاست و همه دنیا باید راجع به آن آگاه شود که در جریان جنگ ۴۰ روزه چه بر سر ملت بزرگ و رشید ایران آمد.
وی در ادامه با بیان اینکه دنیا باید بداند که ساکنان طرح اپستین طی این سالها چه جنایاتی را رقم زدهاند، یادآور شد: ما امروز بر این باوریم که در قالب هفته افشای حقوق بشر آمریکایی، جنایات آمریکاییها در سردشت و سرچشمه را افشا کنیم. انهدام هواپیمای مسافربری در خلیج فارس، اقدام تروریستی در مسجد ابوذر، جنگ ۱۲ روزه و حوادث دی ماه همگی بخشی از جنایات آمریکا علیه ملت ایران است.
عزیزی با بیان اینکه جنایات آمریکاییها هرگز از حافظه تاریخی ملت ایران فراموش نمیشود، عنوان کرد: ملت رشید ایران انتقام تمام این جنایات را خواهد گرفت و در این راستا باید جهاد تبیین را به عنوان یک رسالت سنگین و واقعی دنبال کنیم. تدوین کیفرخواست ملت ایران علیه منشأ تروریسم یعنی آمریکا، پیگیری حقوقی و مطالبه گری علیه آمریکا نیز از دیگر اقدامات مهم است که در این باره به قوه قضائیه نیز تأکید شد.
رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی ادامه داد: مستندسازی و تبیین حوادث و جنایات آمریکاییها به ویژه در لامرد، میناب، اماکن مسکونی، مراکز درمانی، دانشگاهی، علمی و فرهنگی باید پیگیری ویژه حقوقی شود و دنیا باید بداند که مدعیان حقوق بشر با چه مجوزی به یک مدرسه بی پناه و مناطق مسکونی حمله کردند و در این باره از آمریکاییها مطالبه کنند.
وی در ادامه با تأکید مجدد بر تبیین حوادث و جنایات علیه ملت ایران، عنوان کرد: استفاده حداکثری از نخبگان در این زمینه از سوی دستگاههای اجرایی و تقنینی در کنار دستگاههای قضایی بسیار اهمیت دارد. صداوسیما نیز باید نقش ممتازی در تبیین این حقایق و افشای این جنایات ایفا کند. همچنین ارتقای رویکرد برنامههای هفته افشای حقوق بشر آمریکایی از یک اقدام نمادین باید به یک اقدام عملی در زمینه افشای جنایات آمریکا تبدیل شود که در این زمینه برنامههای متنوعی پیش بینی و به استانها ابلاغ شده است که امیدواریم با پوشش خبری حداکثری در سطوح مختلف به سهم خود از این وظیفه عمل کنیم.
عزیزی در ادامه با بیان اینکه امروز نیازمند روشنگری، روایتگری صادقانه و شجاعانه و پیگیریهای حقوقی و بین المللی علیه جنایات آمریکا هستیم، گفت: کارنامه سیاه آمریکاییها که سرشار از جنایت، جنگ، غارت، برده داری و تبعیض نژادی است باید به خوبی به دنیا معرفی شود و باید بر این باور باشیم که ایران اسلامی به عنوانام القرای کشورهای دیگر پیشتاز است و باید با نهایت تلاش این جنایات را به جهانیان معرفی کنیم.
رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی در ادامه با بیان اینکه در این هفته ها، هر کدام از روزها شاهد یکی از اقدامات ننگین آمریکاییها و منافقین بودیم که در مسجد ابوذر و جنایت بی شرمانه هفتم تیرماه علیه آیت الله بهشتی و یاران باوفای ایشان، شهادت شهید صدوقی، رخ داد، گفت: رهبر شهید در این خصوص فرمودند هر روز این روزها یک جنایت و اقدام ضد بشری است و ایشان پیشنهاد کردند که این هفته به عنوان هفته افشای حقوق بشر آمریکایی نامگذاری شود.
در ادامه این نشست خبری عزیزی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در همین زمینه در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه پاسخ ایران به نقض تفاهمنامه میان ایران و آمریکا در شب گذشته، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای برخورد قاطع با هرگونه رفتاری که خلاف تفاهمنامه امضا شده صورت بگیرد، آمادگی خواهد داشت و هر اقدامی که موجب ناامنی و عبور از خطوط قرمز کشورمان باشد موجب اقدام ما خواهد شد. شب گذشته دیدید که با نقض آتش بس، نیروهای مسلح ما نیز پاسخ قاطع دادند و هر اقدام علیه کشورمان، پاسخی پشیمان کننده به دنبال دارد.
عزیزی در ادامه افزود: کشورهایی که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند باید بدانند که باید از خطوط مشخص شده ایران عبور کنند و مدیریت این منطقه بر عهده سپاه پاسداران است و هرگونه تخطی از دستورات و مسیری که برای این آبراه پیش بینی شده است مورد اقدام متقابل ایران قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره ادعای ونس مبنی بر به وجود آمدن کانال ارتباطی میان ایران و آمریکا گفت: سخنگوی سپاه این موضوع را روز گذشته تکذیب کرد و هیچگونه کانال ارتباطی میان ایران و آمریکا ایجاد نشده است و زاییده ذهن بیمار و رویای آنهاست.
عزیزی در ادامه تصریح کرد: ایران خود را حامی هم پیمانانش میداند و بی شک تا زمانی که همه مراحل یادداشت تفاهم اجرا شود و حتی اگر بعد از آن منجر به توافقی شود، یار و پشتیبان هم پیمانان خود به ویژه حزب الله لبنان خواهد بود.
رئیس ستاد مرکزی افشای حقوق بشر آمریکایی همچنین در پاسخ به سؤالی ادامه داد: مهمترین اقدامی که ما در طول این هفته داریم، تدوین کیفرخواست ملت ایران علیه منشأ تروریسم با محوریت پیگیری حقوقی و مطالبه گری علیه آمریکا به عنوان حامی اصلی تروریسم است.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی با بیا اینکه در جلسهای که با رئیس قوه قضائیه داشتیم مقرر شد فهرستی از جنایات آمریکاییها به ویژه در جریان جنگ تحمیلی سوم آماده و اقدامات دستگاهها در این زمینه مشخص شود، عنوان کرد: ما باید کمیتهای مشترک از همه نهادهای اجرایی، تقنینی و قضایی تشکیل دهیم تا ضمن افشای این جنایات، حقوق حقه ایران را در مجامع بین المللی پیگیری کنیم.
عزیزی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری تصریح کرد: شعار «مرگ بر آمریکا» برگرفته از جنایات آمریکایی هاست و تا زمانی که این اقدامات کینه توزانه و جنایتکارانه را کنار نگذارند، ملت ایران در همه مناسبتها این شعار را سر میدهند و هیچگونه بخشنامهای در این خصوص صادر نشده است.
رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی در پاسخ به سؤال رسانهای دیگر درباره نحوه پرداخت داراییهای ایران، گفت: آنچه رئیس هیأت مذاکره کننده کشورمان گفت خلاف آن چیزی است که آمریکاییها گفتند. کشور ما در تأمین محصولات کشاورزی از جمله گندم به واسطه تلاش مجدانه کشاورزان کشورمان بی نیاز است و سایر محصولات را از هر کجا صلاح بدانیم تهیه میکنیم و نیازی به آمریکاییها نداریم. این موضوع یک موضوع حاشیهای بوده و جمهوری اسلامی ایران از منابع بلوکه شده خود به هر نحوی که خود صلاح ببیند استفاده میکند و از کسی اجازه نمیگیرد.
وی در ادامه به سؤال دیگری پاسخ داد و گفت: هیچ مسیر موازی، امنیت به همراه ندارد و تنها مسیر امن و مورد اعتماد مسیری است که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشخص کرده و تأکید ما به همه شناورها، کشتیها و همه تجار و شرکتهای بیمه این است که برای عبور امن صرفا از مسیر مشخص شده تردد کنند. مسیرهای دیگر ناایمن است که طی روزهای گذشته دیدید که مشکلاتی برای شناورهایی که مسیرهای دیگر را برگزیدند به وجود آمد.
عزیزی همچنین ادامه داد: در حوزه لبنان نیز، جمهوری اسلامی ایران در تمامی مراحل پشتیبان هم پیمانان به ویژه جبهه مقاومت از جمله حزب الله لبنان خواهد بود.
رئیس ستاد مرکزی افشای حقوق بشر آمریکایی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری گفت: بی شک اقدام همه مسئولان یک اقدام هم افزا بوده و اجزای ما از هم جدا نیست. پیگیری جنایات آمریکاییها به ویژه جنگ تحمیلی سوم از وظایف همه قواست و بی شک دیپلماسی دولت و دیپلماسی پارلمانی باید در این زمینه راهگشا باشد و موانع سد راه آن را بردارد.
وی همچنین در ادامه تصریح کرد: ما بر مبنای امنیت ملی، منافع ملی و اراده ملی حرکت میکنیم و بدون شک این مسیر، مسیر ثابت ماست و ملت بزرگ و رشید ایران تحت تدابیر ولی امر مسلمین این مسیر را با اقتدار طی میکند و مسئولان در مسیر وحدت ملی حرکت کرده و خواهند کرد و بی شک این اقدامات هم افزا، پشتیبان همه ارکان نظام اسلامی است که بهترین راه برای مبارزه با زیاده خواهیهای دشمن است.
عزیزی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه مجلس چه برنامهای برای کنترل تنگه هرمز دارد، عنوان کرد: طرح مجلس در این خصوص آماده بوده و نظرهای دستگاههای مختلف دریافت و بررسیهای کارشناسی انجام شده و در معاونت قوانین مجلس منتظر طی مراحل خود است.
رئیس ستاد مرکزی هفته افشای حقوق بشر آمریکایی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر نحوه استفاده از حقوق بشر برای مقابله با جنایات آمریکا، خاطرنشان کرد: ما از حقوق بشر هیچگاه استفاده ابزاری نکرده و نمیکنیم، اما از حقوق حقه همه آحاد ملت ایران به بهترین شکل ممکن، در تمامی صحنهها و با استفاده از تمامی ظرفیتها دفاع میکنیم. قوه قضائیه مصمم است که از ظرفیت قضایی برای این امر مهم استفاده کند و مجلس به ویژه کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی نیز اراده این موضوع را دارد.
رئیس ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی در پایان تصریح کرد: اگر ما با همین نگاه موضوع را دنبال کنیم، آمریکاییها به خود اجازه نخواهند داد از حقوق بشر و حق مسلم همه ملتها استفاده ابزاری و علیه نظامات سیاسی مستقل اقدام کند. ما با رویکرد تبیینی، مطالبه گرایانه و مبتنی بر حقایق، این موضوع را دنبال میکنیم. هر برگ کارنامه آمریکاییها آغشته به خون است و این کارنامه را باید همه افکار عمومی دنیا ببینند که در این زمینه بیش از همه رسانهها وظیفه داشته و بلندگوی این حقیقت هستند.