پخش زنده
امروز: -
متخصصان تغذیه تأکید میکنند که شکر به خودی خود سمی نیست و حذف کامل آن میتواند مانع دریافت مواد مغذی مفید شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از وبگاه گاردیَن در شبکههای اجتماعی، شکر اغلب بهعنوان مادهای سمی و مضر معرفی میشود.
اما دکتر امیلی لیمینگ (Emily Leeming)، متخصص تغذیه در کینگز کالج انگلیس این باور را یک افسانه رایج میداند که در فضای مجازی بسیار رواج پیدا کرده است.
به گفته او، این تصور غلط معمولاً از اینجا ناشی میشود که افراد با حذف مواد قندی از رژیم غذایی خود احساس بهتری پیدا میکنند.
اما این بهبود اغلب به این دلیل است که با حذف شیرینیهای فرآوریشده، کیفیت کلی رژیم غذایی بالا میرود و جای بیشتری برای غذاهای طبیعی و فرآورینشده باقی میماند.
به گفته لیمینگ تأثیرگذاران شبکههای اجتماعی که شکر را سمی مینامند، معمولاً آن را بهعنوان عامل اصلی افزایش وزن، مشکلات قندخون و بیماریهای قلبی معرفی میکنند.
اما در مطالعات کنترلشدهای که میزان کالری دریافتی ثابت نگه داشته میشود، رژیمهای غذایی حاوی شکر بالا تأثیر منفی چشمگیری بر کاهش وزن، سوختوساز بدن یا عوامل مهم سلامت ندارند.
او تأکید میکند: اگر میوهها، سبزیجات و غلات کامل را از رژیم خود حذف کنید، این از نظر تغذیهای مطلوب نیست، اما شکر به خودی خود در آن شرایط مستقیماً مضر نیست.
دلیل شهرت بد شکر تا حدی به این برمیگردد که مواد غذایی حاوی شکر معمولاً کالری بالایی دارند و مصرف بیش از حد کالری میتواند باعث افزایش التهاب در بدن شود. همچنین، بالابودن مداوم قندخون در طولانیمدت، تولید مواد سمی مرتبط با پیری (AGEs) را افزایش میدهد که با پیری و برخی بیماریها در ارتباط است.
به گفته لیمینگ آسیبها ناشی از افزایش مزمن قندخون است، نه خوردن گهگاه کمی قند اضافه.
طبق دستورالعملهای انگلیس مصرف روزانه قندهای آزاد (قندهای افزودهشده به مواد غذایی مانند شیرینیها و بیسکویتها و همچنین قند موجود در آبمیوهها) نباید از ۳۰ گرم بیشتر شود؛ اما قند موجود در میوههای کامل به دلیل ساختار فیبری و ریزمغذیهای همراه، در این دسته قرار نمیگیرد.
به گفته لیمینگ خیلی ناراحت میشوم وقتی میشنوم کسی میگوید نباید میوه بخوری، چون قند بالایی دارد. این یک توصیه کاملاً اشتباه است.