پخش زنده
امروز: -
معاون محیطزیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست، کاهش کیفیت و تکهتکه شدن زیستگاهها، تغییرات اقلیمی، خشکسالی، شکار غیرمجاز و ورود گونههای مهاجم را مهمترین تهدیدهای تنوع زیستی کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما حمید ظهرابی با اشاره به توسعه برنامههای حفاظتی برای گونههای در معرض خطر گفت: استفاده از فناوریهای نوین از جمله دوربینهای تلهای، پایش مستمر و اجرای برنامههای حفاظتی، نقش مهمی در حفاظت از گونههای ارزشمند کشور داشته است.
وی افزود: ایمنسازی کریدورهای عبور یوزپلنگ آسیایی، کاهش تعارض انسان و خرس سیاه و حفاظت از زیستگاههای میشمرغ از مهمترین برنامههای در دست اجراست.
معاون محیطزیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست، مشارکت جوامع محلی و تشکلهای مردمنهاد را از ارکان اصلی حفاظت پایدار دانست و تأکید کرد: توسعه معیشتهای سازگار با محیطزیست و بهرهگیری از دانش بومی، نقش مؤثری در کاهش تعارضات و حفاظت از گونهها دارد.
ظهرابی همچنین کمبود نیروی انسانی و تجهیزات، اجرای برخی پروژههای عمرانی و معدنی بدون ارزیابی دقیق زیستمحیطی و برداشت بیرویه از منابع آب را از دیگر چالشهای پیشروی تنوع زیستی کشور برشمرد.
وی در پایان از برنامههای سازمان برای توسعه بانک ژن کشور خبر داد و گفت: بهرهگیری از فناوریهای نوین، تکمیل سامانه ملی دادههای تنوع زیستی و گسترش همکاریهای علمی از مهمترین راهبردهای حفاظت از میراث ژنتیکی کشور است.