رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان ؛
مصرف برق بخش خانگی در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری
انتظام سهمگین گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۱ درصد مصرف برق مربوط به بخش خانگی است که این میزان بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش
خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سهمگین در نشست شورای برنامهریزی و توسعه استان تاکید کرد:صرفهجویی و بهینهسازی مصرف انرژی باید به عنوان یک اولویت جدی در دستور کار دستگاهها و شهروندان قرار گیرد چرا که بخش قابل توجهی از مشکلات موجود بدون نیاز به احداث نیروگاههای جدید و تنها از طریق مدیریت مصرف قابل حل است.
وی همچنین در این نشست به اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۴۰۵ اشاره کرد و گفت: این سرشماری به روش ثبتی مبنا در آبان ماه برگزار میشود.
سهمگین افزود: روش ثبتی مبنا که برای نخستین بار در کشور اجرا میشود و در بسیاری از کشورهای دنیا مرسوم است، مزایای متعددی از جمله کاهش هزینهها، کاهش نیاز به نیروی انسانی، افزایش دقت و سرعت بالاتر در پردازش اطلاعات و کاهش بار مالی را به همراه دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان با بیان اینکه حدود چهار ماه تا زمان اجرای سرشماری باقی مانده گفت: بازدیدهای میدانی و ارزیابی مستمر دستگاههای اجرایی ادامه خواهد داشت تا کاستیها و عقبماندگیهای احتمالی شناسایی و برطرف شوند و همه دستگاهها با آمادگی کامل در اجرای این طرح ملی مشارکت کنند.
سهمگین همچنین یکی از مهمترین چالشهای موجود را وجود ۲ هزار و ۸۹۹ معبر فاقد نام در شهرستان بویراحمد عنوان کرد و افزود: نامگذاری و تکمیل اطلاعات مکانی و همچنین پلاک کوبی از الزامات موفقیت سرشماری ثبتیمبنا به شمار میرود.
وی در دستور کار سوم این نشست به بخشنامه طرح ملی اصلاح نظام اداری ابلاغی سازمان اداری و استخدامی کشور اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف ارتقای بهرهوری، چابکسازی ساختارها و بهبود کیفیت خدمات عمومی در دستور کار ویژه دولت قرار دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان افزود: با توجه به اینکه از ماه آینده روند اجرایی این طرح در استان آغاز خواهد شد دستگاههای اجرایی موظف هستند بر اساس برنامه زمانبندی مشخص برنامههای عملیاتی خود را تدوین کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ ۱۲ روزه، بر ضرورت همافزایی دستگاههای اجرایی برای مدیریت مصرف انرژی، اجرای موفق سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۴۰۵ و تسریع در جذب اعتبارات عمرانی تأکید کرد.
یدالله رحمانی با اشاره به اینکه صرفهجویی مهمترین راهکار عبور از ناترازی انرژی است افزود: اگر به دنبال جهش اقتصادی و توسعه فعالیتهای تولیدی و صنعتی هستیم هیچ راهی جز اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهرهوری نداریم
وی افزود: بخش قابل توجهی از مصرف انرژی در حوزه خانگی، ادارات، شهرداریها، دهیاریها و مصارف عمومی انجام میشود و اگر تنها پنج تا ۱۰ درصد صرفهجویی در این بخشها صورت گیرد بخش مهمی از مشکلات حوزه انرژی برطرف خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:شرکت توزیع نیروی برق و شرکت گاز استان باید ضمن اجرای برنامههای فرهنگی و اطلاعرسانی نظارت جدی بر میزان مصرف دستگاهها داشته باشند و گزارش عملکرد آنها را به صورت مستمر ارائه کنند.
وی با تأکید بر اینکه هیچ دستگاهی از رعایت الزامات مدیریت مصرف مستثنی نیست گفت: مدارس، دانشگاهها، بانکها، شهرداریها، دهیاریها و ادارات دولتی باید سهم خود را در تحقق اهداف کاهش مصرف ایفا کنند.
استاندار همچنین با اشاره به سرشماری ۱۴۰۵ که نخستین تجربه سرشماری ثبتیمبنا در کشور است گفت: موفقیت این طرح ملی به میزان آمادگی سامانههای اطلاعاتی بستگی دارد و هرچه بانکهای اطلاعاتی دستگاهها کاملتر و دقیقتر باشند نتایج سرشماری نیز قابل اعتمادتر خواهد بود
رحمانی افزود: تمامی دستگاههای اجرایی، ادارات و شرکتهای دولتی مکلف هستند بر اساس دستور رئیسجمهور همه امکانات تجهیزات و ظرفیتهای خود را در زمان اجرای سرشماری در اختیار این طرح ملی قرار دهند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین با انتقاد از کندی جذب برخی اعتبارات در استان گفت: در شرایطی که پروژههای عمرانی و اقتصادی استان نیازمند منابع مالی هستند باقی ماندن اعتبارات در حساب دستگاهها قابل قبول نیست.
وی افزود: برخی طرحها با وجود تأمین اعتبار هنوز وارد مرحله اجرا نشدهاند و این موضوع نیازمند پیگیری جدی مدیران دستگاههای اجرایی است.