بهگزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، نصرالله ابراهیمی در آیین تجلیل از هنرمندان، کارآفرینان و فعالان صنایع دستی استان بوشهر با اشاره اجرای برنامههای مختلف در هفته صنایع دستی در استان، اظهار کرد: در این هفته برنامههای گوناگونی از جمله افتتاح و بهرهبرداری از کارگاه گرهچینی به عنوان بزرگترین کارگاه این حوزه در استان با مساحت بیش از یکهزار و ۵۰۰ متر مربع و همچنین برگزاری نمایشگاهها و افتتاح فروشگاههای صنایع دستی در سطح استان انجام شد.
وی افزود: یکی از محورهای اصلی برنامههای هفته صنایع دستی در استان بوشهر تشکیل شورای راهبردی صنایع دستی است که با تأکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استانها پیگیری میشود. در همین راستا برای نخستین بار شورای راهبردی صنایع دستی استان بوشهر با حضور استاندار بوشهر برگزار شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر بیان کرد: این شورا با هدف گفتمانسازی، توسعه و حمایت از صنایع دستی و تقویت مشارکتهای عمومی تشکیل شده و تلاش دارد فعالیتهای این حوزه را از حالت فردمحور به سمت مشارکت جمعی هدایت کند.
ابراهیمی با اشاره به اهمیت داشتن نشان تجاری در حوزه صنایع دستی، گفت: ثبت نشان تجاری و برندسازی از موضوعات مهمی است که در استان بوشهر دنبال میشود و برگزاری کارگاههای آموزشی در این زمینه میتواند به معرفی بهتر آثار فاخر استان کمک کند تا این محصولات در سطح ملی و بینالمللی شناخته شده و به کشورهای همجوار و حتی کشورهای اروپایی صادر شوند.
وی در ادامه درباره مهر اصالت ملی صنایع دستی، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۱۰ اثر صنایع دستی از استان بوشهر موفق به دریافت مهر اصالت ملی شدهاند که از این تعداد، ۳۴ اثر در سال گذشته موفق به دریافت این نشان شدند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با بیان اینکه یکی از شاخصهای مهم دریافت مهر اصالت ملی کاربردی بودن محصولات است، گفت: صنایع دستی نباید فقط جنبه تزئینی داشته باشند بلکه باید در خانهها، فضاهای اداری و محیطهای کاری مورد استفاده قرار گیرند.
ابراهیمی همچنین به آمار فعالان صنایع دستی در استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۷ هزار و ۲۰۵ نفر در سامانه صنایع دستی ثبت شدهاند که بیش از ۱۶ هزار نفر از آنان را بانوان تشکیل میدهند.