پخش زنده
امروز: -
کشورزان استان مرکزی امسال بر اساس الگوی پیشنهادی و تاکید بر لوبیا، ذرت علوفهای، سیب زمینی و چغندرقند، حدود ۶۰ هزار هکتار زمین را زیر کشت بهاره میبرند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزی؛ بر اساس مبنای الگوی کشت، امسال حدود ۶۰ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی استان زیر کشت بهاره میرود.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان گفت: لوبیا، ذرت علوفهای، سیب زمینی و چغندرقند عمدهترین محصولاتی است که زیر بهاره کشت میشود.
حمیدرضا قلی پور با توجه به منابع آبی استان و در راستای الگوی کشت، به کشاورزان توصیه میشود، کشت محصولات کم آب بر از جمله ذرت و سُرگم علوفهای و دانههای روغنی کُنجد و آفتابگردان در کشت خود قرار دهند چرا که این نوع کشت موجب حاصلخیزی خاک و ایجاد تناوب در کشت میشود.
او با توجه به ابلاغ الگوی کشت به شهرستان ها، از کشاورزان خواست با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی و رعایت نکات فنی و مراجعه به مدیریت و مراکز ترویج جهادکشاورزی نسبت به دریافت الگوی کشت خود اقدام کنند.
مدیر زراعت جهادکشاورزی استان گفت: کشاورزان در صورت رعایت الگوی کشت از حمایتهای جهاد کشاورزی، چون تامین کود، بذر و نهادهها و تسهیلات سرمایه در گردش بهرهمند خواهند شد.
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان اراک هم استفاده از ارقام اصلاح شده، رعایت تاریخ کشت، استفاده از روش خاکورزی حفاظتی به منظور حفظ منابع آب و خاک و روشهای نوین آبیاری بویژه آبیاری تیپ را به کشاورزان توصیه کرد تا شاهد افزایش بهره وری در تولید باشیم.
مهمانه اسدی راد گفت: کشاورزان میتوانند با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی و مراکز مربوطه نسبت به دریافت سهمیه خود بر اساس الگوی کشت اقدام کنند.
اکشت بهاره از اواسط اردیبهشت ماه دراستان آغاز و تا اوایل تیر ادامه دارد.
پیش بینی میشود امسال بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تن محصولات کشاورزی در کشت بهاره استان تولید شود.