تحول در نظام پاسخگویی کشوری با سامانه فواد ۱۲۸
رئیس مرکز بازرسی و فوریتهای اداری سازمان برنامه و بودجه کشور گفت:سامانه فوریتهای اداری کشور (فواد) تحولی در نظام پاسخگویی کشوری از پایش شکایات تا تکریم شهروندان است.
به گزارش خ
برگزاری صداوسیمای استان لرستان ؛رئیس مرکز ملی بازرسی، ارتقا سلامت و فوریتهای اداری استخدامی کشور
در نشست خبری با اصحاب رسانه ی لرستان در خرم آباد گفت:سامانه ی فوریتهای اداری کشور (فواد ۱۲۸) گذار از سیستمهای پراکنده و غیرمتمرکز به یک مرکز واحد و جامع ،با هدف رسیدگی به شکایات در سراسر کشور و نظارت مستقیم سطوح عالی مدیریتی بر عملکرد دستگاههای اجرایی و بر اساس پایداری خدمت، سهولت دسترسی و تکریم شهروندان راه اندازی شده است.
کامل داودی با اشاره به نتایج ۲۰ ماه بررسی شبانهروزی صدها سامانه ی پاسخگویی در کشور، اعلام کرد:آسیبشناسی دقیق سامانههای پیشین نشان داد شکایات در دستگاههای اجرایی به صورت پراکنده و غیرمتمرکز مدیریت شده که موجب نظارت نکردن موثر بر آسیبهای سازمانی و نادیده گرفتن حقوق شهروندان شده بود.
وی بیان کرد:سامانه جدید «فواد» با هدف رفع این خلأ، همه ی استانها را به یک شبکه واحد متصل کرده است تا شکایاتی که پیشتر در سطح اداره های محلی یا شهرستانها بدون پاسخگویی جدی رها میشدند، اکنون در بالاترین سطوح مدیریتی از جمله زیر نظر وزیر یا رئیس سازمان مربوطه پیگیری شود.
رئیس مرکز ملی بازرسی، ارتقا سلامت و فوریتهای اداری استخدامی کشور ،با تبیین تفاوتهای بنیادین سامانه ی «فواد» با سیستمهای قدیمی، بر سرعت بیسابقه در رسیدگی تأکید کرد و افزود: در حالی که در سیستمهای قبلی فرآیند بررسی ماهانه بود، اکنون هدف ما بررسی و پاسخگویی در بازه زمانی زیر سه ساعت است.
وی همچنین از یک قابلیت نوآورانه در این سامانه خبر داد که برای نخستین بار در کشور، امکان ثبت و رسیدگی به شکایات ایرانیان خارج از کشور را نیز فراهم میکند.
داودی با اشاره به سیستم رصد هوشمند گفت:این سامانه دارای نقش «حرارتی» است که با شناسایی نقاط قرمز در عملکرد استانها، هشدار لازم را به استانداریها و مدیریت استانها میدهد.
وی افزود: نتایج این پایشها در قالب کارنامههای ماهانه تدوین شده و از طریق «کارگروه نظام بازرسی» در هر استان، دستگاههای عملکرد ضعیف مورد بازخواست قرار میگیرند تا مدیران مربوطه در سطح استان و شهرستان برای رفع نقصها و ارائه برنامه اصلاحی پاسخگو باشند.
رئیس مرکز ملی بازرسی، ارتقا سلامت و فوریتهای اداری استخدامی کشور با ارائه آماری از روند توسعه ی سامانه گفت:در حال حاضر پس از طی مراحل دشوار و با حفظ کیفیت بالا، ۱۳ استان از جمله لرستان به این سامانه متصل شدهاند.
داودی تأکید کرد :هدف نهایی این مرکز، تضمین کیفیت خدمات و بازگرداندن اعتماد مردم از طریق پاسخگویی مقتدرانه و شفاف است.