پخش زنده
امروز: -
با حضور معاون و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، نشست ویژه رسیدگی به مشکلات بنگاههای اقتصادی آسیبدیده از جنگ با هدف بررسی راهکارهای عملیاتی برای جبران خسارتها و کنترل نوسانات بازار از جمله تهاتر بدهیها و تسهیل در ارایه تسهیلات و واردات مواد اولیه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، در نشستی تخصصی با حضور طهمورث لاهوتی معاون وزیر و مدیرعامل صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی، سید عباس حسینی مدیرکل حوزه وزارتی و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و اکبر بهنامجو استاندار قم، راهکارهایی برای احیا، بازسازی و کمک به واحدهای صنعتی آسیبدیده در جنگ تحمیلی سوم ارائه شد.
در این جلسه، ضمن بررسی ظرفیتهای صنعتی استان، راهکارهای عملیاتی برای جبران خسارتها و کنترل نوسانات بازار، از جمله تهاتر بدهیها و تسهیل در ارائه تسهیلات و واردات مواد اولیه مطرح شد.
مدیرکل حوزه وزارتی و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با اشاره به جایگاه استراتژیک استان قم که دارای ۳ درصد از ظرفیت صنعتی کشور و رتبه دوازدهم قم در تعداد واحدهای صنعتی، بر ظرفیتهای عظیم این استان در صنایع شیمیایی و تولید کفش تأکید کرد.
سید عباس حسینی همچنین با رد وجود بحران در حوزه میلگرد و تأکید بر مازاد تولید سیمان، گفت: شرایط پیش آمده ناشی از ایجاد جو روانی و شکلگیری بازار سیاه است که باید با نظارت دقیق و همکاری تعزیرات کنترل شود.
وی با بیان اینکه در مسئله تامین فولاد، میلگرد و سیمان در کشور مشکلی وجود ندارد از مسئولان استان خواست برای جلوگیری از بازار سیاه و کنترل بازار، میزان دقیق نیاز استان در این حوزهها را رصد کنند و گزارش آن را به وزارتخانه بدهند تا در اسرع وقت منابع مورد نیاز استان تامین شود.
حسینی همچنین پیشنهاد استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند بازرسیها و نظارت و کنترل را مطرح کرد.
وی همچنین معافیت حقوق ورودی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، تخصیص سرمایه در گردش به میزان ۱۰ درصد فروش مالی سال ۱۴۰۳ از ابتدای خرداد را از اقدامات وزارت صمت برای واحدهای آسیب دیده اعلام کرد و افزود: اختیار تام دادن به اجرای مصوبات ستاد تسهیل در استانها و ورود دادستانی به منظور برخورد با افرادی که مانع اجرای مصوبات میشوند، تخصیص تسهیلات به واحدهای آسیب دیده، ابلاع بستههای حمایتی، تامین ارز خارج از نوبت برای واحدها و استفاده از ظرفیتهای صندوقهای وزارتخانه به منظور تضامین و وثیقهها را از دیگر اقدامات در این حوزه است.
حسینی همچنین از مدیران استانی خواست تا میزان دقیق نیاز واحدهای تولیدی استان در خصوص مواد اولیه و تجهیزات اعم از ورقهای فلزی یا سایر مصالح مورد نیاز کارخانهها به وزارتخانه اعلام شود تا در اولین فرصت از طریق بورس کالا به صورت مستقیم و با حدف واسطهها از شرکتها تامین و خریداری شود.
در ادامه استاندار قم، بر ضرورت توانمندسازی واحدهای آسیبدیده در جنگ و تسهیل پرداخت خسارتها تأکید کرد.
اکبر بهنامجو افزود: از ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت برآورد شده در استان، تاکنون پرداخت ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات قطعی شده است.
وی همچنین بر موضوع بهینهسازی مصرف انرژی تاکید کرد و اجرای بازرسیهای محلهمحور با مشارکت بسیج مردمی برای مقابله با گرانفروشی در قم را از اقدامات جدید و موثر پس از جنگ تحمیلی اخیر عنوان کرد.
در بخش حمایت از بنگاههای آسیبدیده، آقای حسین آرشید، مدیر بانک صنعت و معدن استان، پیشنهاد تهاتر بدهی واحدهای آسیبدیده با بدهیهای بانکها به دولت و تأمین منابع مالی بازسازی از طریق کاهش نرخ سپرده قانونی و بهکارگیری سیاستهای اعتباری جهت کنترل اثرات تورمی را مطرح کرد.
روحالله ابراهیمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، بر لزوم تدوین یک بسته جامع مدیریت واحد برای جلوگیری از موازیکاری میان نهادها و کنترل شرایط اقتصادی کشور تأکید کرد.
در ادامه این جلسه مدیران اقتصادی استان به ارائه گزارش عملکردی از اقدامات انجام شده پرداختند و پیشنهادهای خود را برای مدیریت امور و تسهیل در روند بازسازی بنگاههای خسارت دیده مطرح کردند.
مدیران واحدهای صنعتی خسارت دیده در جنگ تحمیلی سوم، مشکلاتی از قبیل عدم دریافت منابع مالی، همکاری نکردن گمرکها برای ترخیص کالا، نیاز به پرداخت وامهای کم بهره، تخصیص ارز و موانع در خصوص واردات ماشین آلات را از مهمترین مشکلات خود در خصوص احیاء و بازسازی واحد آسیب دیده خود عنوان کردند.