پخش زنده
امروز: -
کشاورزان با خودداری از آتشزدن بقایای گیاهی از شیوههای جایگزین و علمی برای حفظ کیفیت خاک بهره بگیرند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ همزمان با اجرای پویش پایداری سرزمین با محوریت ممنوعیت آتشزدن بقایای گیاهی و جلوگیری از آتشافروزی در مزارع و عرصههای طبیعی، ناجی شهیبزاده با تأکید بر اهمیت حفاظت از منابع طبیعی و خاک، از کشاورزان، بهرهبرداران و عموم شهروندان خواست با پیوستن به این پویش در حفظ محیطزیست و پایداری سرزمین مشارکت کنند.
وی با اشاره به آثار مخرب آتشزدن بقایای گیاهی اظهار کرد: این اقدام علاوه بر از بین بردن مواد آلی خاک، موجب کاهش حاصلخیزی اراضی کشاورزی، آسیب به موجودات مفید خاک و افزایش آلودگی هوا میشود و در بسیاری از موارد نیز زمینه گسترش آتش و بروز خسارتهای جدی به مزارع، نخیلات و منابع طبیعی را فراهم میکند.
شهیبزاده با تأکید بر ضرورت ترویج روشهای اصولی مدیریت بقایای گیاهی افزود: استفاده از شیوههای جایگزین و علمی میتواند به حفظ کیفیت خاک، افزایش بهرهوری و پایداری تولید در بخش کشاورزی کمک کند و از بروز آسیبهای زیستمحیطی جلوگیری نماید.
وی در ادامه از کشاورزان، بهرهبرداران و همه دوستداران طبیعت خواست با خودداری از آتشزدن بقایای گیاهی و رعایت اصول حفاظت از محیطزیست، در موفقیت «پویش پایداری سرزمین» سهیم باشند و با این اقدام ارزشمند، گامی مؤثر در حفاظت از سرمایههای طبیعی و انتقال سرزمینی سالم و پایدار به نسلهای آینده بردارند.
هر ساله با پایان فصل برداشت محصولات پاییزه در خوزستان، برخی کشاورزان به منظور تسریع در تهیه زمین و کاهش هزینهها، بقایای گیاهی، کاه و کلش مزارع را می سوزانند.
این روش اگرچه در کوتاهمدت آسان به نظر میرسد، اما پیامدهای جبرانناپذیری برای محیط زیست، سلامت عمومی و خود منابع کشاورزی به همراه دارد. از منظر قانونی، این عمل نه تنها یک تخلف زیستمحیطی بلکه یک جرم و تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب میشود.