• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۸۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
اجتماعی » جامعه و شهری
در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

ضعف مدیریت عامل آلودگی هوا

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: درد آلودگی هوا؛ مدیریت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، خانم سمیه رفیعی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: دولت در حوزه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان؛ هفت سال است به تعهدات خود عمل نکرده است.
وی در پاسخ به اظهارات شهردار تهران که آلودگی هوا را به حاکمیت مرتبط کرده بود، گفت:، چون پاسخی ندارند مسئولیت را گردن نهاد‌های دیگر می‌اندازند.
خانم رفیعی افزود: بیش از ۲۰ سال است که با مسأله آلودگی هوا روبرو هستیم، آیا مدیران در این ۲۰ سال متوجه نشده اند که در زمستان افت فشار گاز ایجاد می‌شود که هنوز برای آن کاری نکرده اند.
وی گفت: در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی نماینده شرکت پخش و پالایش گفت: در هشت کلانشهر کشور سوخت یورو ۴ توزیع می‌شود و در اصفهان دو برابر میزان تعهد این سوخت را تأمین کرده ایم، اما اگر به عنوان مثال در شهر تهران سوخت یورو ۴ توزیع شود، اما اطراف آن سوخت با کیفیت پایین تری داده شود، تهران از آن سوخت بی کیفیت متأثر خواهد شد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: چند ماه است درباره آلودگی هوا در مجلس فعال هستیم و اجرای قانون هوای پاک راه حل اصلی پاکیزه شدن هوا است البته این یک مسأله فرادستگاهی است.
خانم رفیعی گفت: مجلس جلسات نظارتی در این زمینه برگزار کرده است، اما دستگاه‌ها مسئولیت‌های خود را به عهده دیگران می‌اندازند.
وی افزود: دستگاه‌ها عملکرد‌های خود را در جلسات مجلس شورای اسلامی خوب جلوه می‌دهند، اما در پاسخ به سؤالات نمایندگان نتوانستند فرافکنی کنند.
خانم رفیعی با بیان اینکه مسأله آلودگی هوا نباید فقط به فصل سرما مربوط شود، گفت: پرونده اجرای قانون هوای پاک را پیگیری می‌کنیم و هر ماه جلسه می‌گذاریم و گزارش عملکرد دستگاه‌ها را هر سه ماه یک بار در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت خواهیم کرد.
وی با بیان این که مسئول نظارت و رصد اجرای قانون هوای پاک؛ سازمان محیط زیست است، در عین حال افزود: ساختار سازمان محیط زیست؛ پاسخگوی نظارت بر این قانون نیست و این سازمان اقتدار لازم برای پیاده کردن قانون هوای پاک را ندارد.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: از سال ۹۶ که قانون هوای پاک مصوب شد تا کنون سازمان برنامه و بودجه حتی یک ردیف برای اجرای این قانون به دستگاه‌ها اختصاص نداده است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


خانم رفیعی افزود: در برخی موارد کیفیت گازوئیلی که به نیروگاه‌ها اختصاص می‌دهند بسیار پایین‌تر از استاندارد است و سولفور دارد.
وی گفت: در نیروگاه شهید منتظر قائم میزان سولفور بر اساس گزارش دانشگاه شهید بهشتی و سازمان محیط زیست ۱۲۰ برابر استاندارد گزارش شده است.
خانم رفیعی افزود: دولت به تکالیف خود در زمینه حمل و نقل عمومی حتی در تهران عمل نکرده است، البته شهرداری تهران درآمد‌های خوبی دارد و می‌توانست اولویت خود را در این بخش قرار دهد.
وی گفت: در نحوه اجرای قانون؛ شفافیت نداریم، اما مجلس به شدت و بدون هیچ گونه مسامحه‌ای قانون هوای پاک را نظارت تخصصی می‌کند و گزارش آن را به طور حتم به مردم می‌دهد.
یوسف رشیدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس محیط زیست نیز در این برنامه گفت: در شهر‌های بزرگ منوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، ازن، ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون را برای تعیین میزان آلودگی هوا بررسی می‌کنیم.
وی گفت: آنچه معمولاً در فصول سرد با آن مشکل داریم ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون است، اما در فصول گرم مشکل ازن هم ایجاد می‌شود.
آقای رشیدی افزود: این ذرات گرد و غبار نیست بلکه آلاینده‌ها از خودروها، پالایشگاه‌ها و نیروگاه هاست که غلظت خون را افزایش می‌دهد و موجب سکته قلبی می‌شود.
وی گفت: در شرایط نرمال؛ سهم خودرو‌ها در آلودگی تهران از بقیه موارد بیشتر است، اما زمانی که صنایعی با استفاده از سوخت مازوت به کار می‌افتند، شرایط نرمال تغییر می‌کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس محیط زیست افزود: از سال‌های گذشته، سوختی که در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود از نظر کیفیت مناسب است، اما مشخص نیست خارج از تهران چه سوختی به جایگاه‌ها داده می‌شود.
آقای رشیدی گفت: اگر سازمان محیط زیست؛ نیروگاه‌ها را مجبور کند در خروجی‌های خود دستگاه سنجش برخط آلودگی نصب کنند، اطلاعات آلودگی این نیروگاه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد و با شک و شبهه درباره آن صحبت نمی‌کنیم.
وی افزود: وقتی دی اکسید گوگرد در شهر‌ها افزایش می‌یابد هیچ ربطی به فناوری خودرو و کاتالیست آن ندارد، زیرا هر چه میزان گوگرد در سوخت باشد خودرو‌ها آن را به صورت دی اکسید گوگرد خارج می‌کنند.
آقای رشیدی گفت: بر اساس استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی، ۷۰ درصد روز‌های ما آلوده است.
وی افزود: نقش سازمان ملی استاندارد برای کالیبره کردن دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا بسیار مهم است.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس محیط زیست گفت: سال ۷۹ میزان آلودگی پیکان ۶۰ گرم به ازای یک کیلومتر پیمایش بود که آن را با اجرای دو استاندارد به دو و نیم گرم و با اعمال استاندارد یورو ۴ به بیش از یک گرم رساندیم، اما در استاندارد یورو ۵ کاهش آلودگی چند صدم گرم نسبت به استاندارد یورو ۴ است.
آقای رشیدی افزود: متولیان مسأله آلودگی هوا به سؤالات ساده نیز پاسخ نمی‌دهند.
وی گفت: اگر ۵۰ - ۶۰ درصد کاتالیست خودرو‌ها از کار بیفتد معاینه فنی داده می‌شود که این باید اصلاح شود.
آقای رشیدی با بیان این که تجهیزات کنترل آلودگی هوای خودرو‌ها باید گارانتی مادام العمر باشد افزود: دولت همه تلاش خود را انجام داد که بحث از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده به سمت وارد کننده برود و آن‌ها گواهی اسقاط بگیرند و چرخه بچرخد، اما با ممنوع شدن واردات خودرو؛ از سه سال پیش تا کنون هیچ خودرویی از رده خارج نشده است و سازمان محیط زیست نتوانسته است خودروسازان را به رعایت استاندارد‌های مربوط به آلودگی هوا مجبور کند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

مجتبی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق نیز در این برنامه گفت: پنج شش نیروگاه از ۱۲۰ نیروگاه کشور مازوت استفاده می‌کنند که به دلیل افزایش مصرف خانگی گاز است.
وی افزود: هیچ نیروگاهی در استان تهران، البرز و قم از مازوت استفاده نمی‌کند و در شرایط اضطرار هم استفاده نمی‌کنند.
آقای رجبی مشهدی گفت: سوخت با کیفیت را از شرکت پخش و پالایش دریافت می‌کنیم و برای کلانشهر‌ها از سوخت یورو ۴ استفاده می‌شود، اما در نیروگاه‌های دیگر مناطق کشور از سوخت با استاندارد‌های دیگر استفاده می‌کنیم.
وی درباره کیفیت سوخت نیروگاه‌ها نیز گفت: در این زمینه شرکت پخش و پالایش باید پاسخگو باشد.
سخنگوی صنعت برق افزود: در سه دهه اخیر نیروگاه‌هایی که احداث می‌شود بر پایه گاز است و سوخت دوم آن‌ها گازوئیل است.
آقای رجبی مشهدی گفت: بهره وری نیروگاه‌های سیکل ترکیبی زمانی که به صورت سیکل کامل کار می‌کنند بیش از ۵۰ درصد است و بخش نیروگاه‌های بخار این نیروگاه‌ها هر ساله یک درصد به بهره وری آن‌ها افزوده می‌شود و امسال در برخی موارد به بیش از ۴۰ درصد رسیده است که نرخ مناسب و در ردیف کشور‌های اروپایی است.
وی افزود: از نیروگاه‌های کم بازده جز ساعات محدود در تابستان استفاده نمی‌کنیم.

آقای رجبی مشهدی گفت: آلودگی گوگرد در بافت مرکزی کلانشهرهاست و ربطی به نیروگاه‌ها ندارد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


خانم مرضیه حصاری مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری نیز در این برنامه گفت: سهم حمل و نقل عمومی در الودگی تهران ۱۳ درصد که دو درصد مربوط به تاکسی‌ها و ۱۱ درصد مربوط به اتوبوسرانی است.
وی افزود: در هفت سال گذشته ۷۳ هزار تاکسی در کشور و ۱۵ هزار تاکسی در تهران نوسازی شده است.
خانم حصاری گفت: ۱۲ درصد آلودگی شهر تهران نیز مربوط به خودرو‌های شخصی است.
وی افزود: عملکرد این دولت و دولت گذشته در توسعه مترو ۵۴ درصد از کل بوده است و ناوگان مترو نیز به همین میزان افزایش یافته است.
مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری گفت: برای بخش اتوبوسرانی سال ۹۷، ۷۰۰ میلیارد، سال ۹۸، ۱۵۰۰ میلیارد و امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه شده است.
خانم حصاری افزود: ناوگان اتوبوسرانی را به تعداد محدود افزایش داده ایم و اتوبوس‌ها را بازسازی کرده ایم و توانسته ایم این ناوگان را با توجه به شرایط اقتصادی کشور حفظ کنیم.
وی گفت: سهم دولت در مترو از دو و سه دهم درصد در سال ۸۹ به ۱۳ درصد افزایش یافته است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
چمران : در طرح حریم مصوبه استانداری اجرایی نیست و باید اصلاح شود
تولید فیلم کوتاه «نگار» در نیشابور 
پایان اردوی تیم‌های ملی جودوی بانوان در نوشهر
بررسی وضعیت تعیین تکلیف سینما هجرت
مراقب درگاه‌های جعلی جمع‌آوری نذورات محرم باشید
رضا ستاری‌پور سکان‌دار جدید صداوسیمای زنجان شد
دوباره عازم تسخیر خیبر است علی ...
روزنامه‌های استان فارس ۲ تیرماه ۱۴۰۵
 طنین وفاداری مردم اسلامشهر در ۱۱۴ شب اجتماعات؛ تجدید میثاق با رهبری شهید
فوت بانوی ۸۰ ساله در پی برخورد با تراکتور در ساروق
تشییع و خاکسپاری پیکر جانباز شهید در درچه
خدمات درمانی کاروان سلامت در روستای دشت بیرم کازرون
۶۲ هزار واحد مسکن روستایی ارومیه نیازمند مقاوم‌ سازی هستند
یادواره شهید حسن زمانی در بویین میاندشت
تصادف در جاده کازرون به کنارتخته با ۲ مصدوم
اهدای خون در روستای کوشک هزار بیضا
نشستی برای اقتصاد دیجیتال کشور
تعطیلی فرهنگسرا‌ها و کتابخانه‌های کیش در تاسوعا و عاشورای حسینی
زنجان مهیای حماسه‌آفرینی در یوم‌العباس
آزادسازی بیش از ۳ هکتار از اراضی واقع در بستر و حریم رودخانه‌های خراسان جنوبی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد
عراقچی: برخی دارایی‌های مسدودشده ایران آزاد شدند
نشست قرارگاه امنیتی و دفاعی استان مرکزی به ریاست فرمانده سپاه حضرت روح‌الله
بیانیه مشترک قطر و پاکستان درباره مذاکرات سوئیس
مورینیو: بیرانوند باید در تیم‌های بزرگ اروپایی باشد
جام جهانی ۲۰۲۶، تمجید بوفون از عملکرد بیرانوند
نرخ طلا، سکه و نقره در بازار مشهد / دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵
به نقض تفاهم‌نامه واکنش سنگین خواهیم داشت
تمجید کورتوا از بیرانوند
رده بندی فیفا، بازگشت ایران به رده ۲۲
توضیح وزیر کشور درباره زمان برگزاری انتخابات شورا‌ها
بازتاب درخشش بیرانوند مقابل بلژیک در رسانه‌های خارجی
گلزنان جام جهانی ۲۰۲۶، ادامه پیشتازی مسی، اونداو و دیوید
۳ کشته و یک زخمی بر اثر تصادف ۲ سواری پژو پارس در محور طبس _ یزد
فرآیند ساماندهی سهام عدالت، تابستان نهایی می‌شود
فرمانده قرارگاه خاتم‌: شهید پاکپور معمار تحولات عملیاتی بود  (۱۸ نظر)
یارانه خرداد ماه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد  (۷ نظر)
قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء: تنگه هرمز بسته خواهد شد  (۳ نظر)
نتایج وام ۷۵ میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد  (۲ نظر)
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد  (۲ نظر)
ترخیص مواد اولیه تولید داروی دیابتی با ورود دادستانی تهران  (۱ نظر)
ورود هیئت مذاکره کننده ایران به سوئیس  (۱ نظر)
نخستین شب مراسم عزاداری محرم در جوار محل عروج ملکوتی قائد شهید انقلاب  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، اینفانتینو: نمایشی الهام‌بخش از مقاومت و اشتیاق را دیدیم  (۱ نظر)
عارف: مردم بیش از خود گرانی، تحت فشار روانی آن هستند  (۱ نظر)
آسمانی شدن مادر شهید والامقام اشتیاقی در مِشکان شهرستان نی ریز  (۱ نظر)
آغاز عملیات عمرانی شهر گوزلدره با اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی  (۱ نظر)