• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۸۶۹۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
فارس » اقتصادی
گزارش مکتوب...

آوازه انگور فارس فراتر از ایران

تاکستان‌های فارس با تولید سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انگور زرین، پربارترین تاکستان‌های کشور به شمار می‌آیند.

از دور که تماشا می‌کنی سفره‌های بزرگ، در اندازه‌های بلند با رنگ‌های قرمز و زرد و قهوه‌ای به چشم می‌خورد، به رنگ برگ‌های پاییزی.

انگور زرین قارس(در حال تکمیل)

نزدیک که می‌شوی دنیایی از کشمش و مویز مقابلت می‌بینی. اینجا کوار است یکی از قطب‌های تولید انگور در استان فارس.
این روز‌ها کرونا هم سدِ برداشت انگور و تولید کشمش در این شهرستان نشده است. زن‌ها در حالی که ماسک بر صورت دارند در حال تمیز کردن و پهن کردن انگور‌ها در زیر آفتاب دلپذیر پاییزی هستند تا آن‌ها را به کشمش و مویز تبدیل کنند.
شهرستان کوار با ۶ هزار هکتار باغ انگور و تولید بیش از ۱۴۰ هزار تن محصول مرغوب از قطب‌های اصلی تولید انگور در استان فارس است.

فارس پیشتاز تولید انگور کشور
اگر چه انگور را از دیر باز به نام زرین شیراز می‌شناخته‌اند در ۱۴ شهرستان فارس انگور به صورت دیم و آبی تولید می‌شود.
به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، این استان ۱۴ درصد سطح زیر کشت و ۱۵ درصد تولیدات باغی کشور را به خود اختصاص داده که سهم تاکستان‌ها در این میان چشمگیر است. محمد مهدی قاسمی می‌گوید فارس از نظر سطح و میزان تولید انگور مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

انگور زرین قارس(در حال تکمیل)
کارشناس مسؤول انگور و انار جهاد کشاورزی فارس می‌گوید در این استان ۶۵ هزار هکتار باغ انگور وجود دارد که از این میزان ۲۸ هزار هکتار آبی و ۳۷ هزار هکتار دیم است و سالانه ۵۵۰ هزار تن انواع انگور از این تاکستان‌ها برداشت می‌شود. آقای ملاشفیع رقم‌های انگور فارس را کشمشی، بیدانه، عسکری، رطبی، ریش بابا و یاقوتی ذکر می‌کند و می‌گوید برداشت انگور در مناطق گرمسیری فارس از اواسط خرداد ماه آغاز و در مناطق شمالی استان تا اواسط مهر ادامه دارد.

آوازه انگور فارس فراتر از ایران
آوازه انگور فارس از مرز‌های استان و کشور هم عبور کرده و تا آن سوی مرز‌های کشور رفته است. در سفر به کوار شهر انگور‌های خوش گوار، با یک تاجر پاکستانی آشنا شدیم. آقای افضل می‌گوید کشمش و مویز تولیدی کوار در بازار‌های پاکستان از جایگاه خوبی برخوردار است و من تاکنون ۴۵۰ تن کشمش و مویز به بازار کراچی ارسال کرده ام.

انگور زرین قارس(در حال تکمیل)به گفته مجید پاکاری مدیر امور باغبانی جهاد کشاورز‌ی فارس، انگور تولیدی فارس به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، برخی کشور‌های اروپایی، پاکستان و روسیه و در داخل نیز به استان‌های تهران، یزد، کرمان و البرز صادر می‌شود.
رونق بازار کار با برداشت انگور
یکی از بانوان کواری سخت مشغول کار است به سراغش می‌روم همین طور که در حال پهن کردن انگور‌ها روی سفره هاست؛ خدا رو شکر می‌کند و می‌گوید در فصل برداشتِ انگورزنانِ کواری هم پا به پای مردان در سه شیفت مشغول به کار می‌شوند و به رونق اقتصاد خانواده کمک می‌کنند.

انگور زرین قارس(در حال تکمیل)
مجید حیدری مدیر عامل صندوق توسعه بخش کشاورزی کوار می‌گوید در فصل برداشت انگور برای ۲۶ هزار نفر در این شهرستان به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

در کنار این، راه اندازی کارگاه‌های غوره سازی و دوشاب پزی هم به رونق اقتصاد خانوار در شهرستان‌های تولید کننده انگور کمک کرده است.
مَمَسَنی یکی از این شهرستان هاست. مسئول باغبانی جهاد کشاورزی این شهرستان می‌گوید هم زمان با برداشت انگور ۶۵ درصد محصول تاکستان‌های ممسنی به آب غوره و ۳۵ درصد نیز به شیره انگور و مویز تبدیل می‌شوند.
به گفته علی قرمزی تولید شیره انگور و مویز برای باغداران صرفه اقتصادی بیشتر و ماندگاری بالایی دارد، زیرا مصرف کنندگان از این نوع تولید استقبال بیشتری می‌کنند و این موضوع بازار کار و بار را برای مردم منطقه رونق بخشیده است.

انگور زرین قارس(در حال تکمیل)

حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی کازرون هم می‌گوید هر یک هکتار انگور دیم در این شهرستان برای یک نفر بصورت دائم و سه نفر به صورت موقت شغل ایجاد کرده. در کارزون هزار و ۵۰۰ هکتار انگور دیم وجود دارد.
محمدرضا شهابی مدیر جهاد کشاورزی جهرم نیز از اشتغال زایی خوب تولید انگور در این شهرستان به عنوان دومین تولید کننده انگور در استان فارس خبر می‌دهد. به گفته او در جهرم با ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی زیر کشت انگور، هزار و ۲۰۰ نفر به‌ صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به‌ صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.
نبود صنایع تبدیلی حلقه گمشده توسعه
اگر چه فصل برداشت انگور تا حدی برای مردم شهرستان‌های تولید کننده انگور شغلی دست و پا می‌کند بیشتر این شغل‌ها موقتی است و با پایان گرفتن فصل برداشت، بیکاری دامن گیر مردم منطقه می‌شود و بخش زیادی از انگور‌هایی که می‌توان با فرآوری آن‌ها به بزرگ شدن سبد خانوار باغداران و در نتیجه توسعه اقتصادی استان کمک کرد در نبود واحد‌های تبدیلی و تکمیلی به ضایعات تبدیل می‌شود.

انگور زرین قارس(در حال تکمیل)

در این میان این واسطه‌ها هستند که شیرینی انگور به کامشان شیرین‌تر می‌شود و انگورداران که در نبود سردخانه و کارخانه‌ای که انگورهایشان را خریداری و فرآوری کنند؛ از ترس ضایع شدن محصولاتشان و این که روی دستشان باد نکند، آن‌ها را به قیمت ناچیز به واسطه‌ها می‌فروشند و دست از پا درازتر به خانه هایشان برمی گردند. 
فقدان یا کمبود شدید واحد‌های فرآوری برای محصولاتی، چون انگور، گردو، گیاهان دارویی و مرکبات که فارس در آن‌ها حرفی برای گفتن دارد هزینه‌های سنگینی بر دوش اقتصاد فارس که بر پایه کشاورزی می‌چرخد بر جای گذاشته است.

  • لیلا حقیقت رییس اداره بررسی طرح‌های صنعتی سازمان جهاد کشاورزی فارس می‌گوید کفه توسعه صنایع تبدیلی در استان بیشتر به سمت صنایع زراعی و دامی سنگینی می‌کند، اما در بخش صنایع باغی رشدی چندانی نداشته ایم. به طور مثال از نظر صنایع لبنی، برنج کوبی و خوراک دام به مرحله اشباع رسیده ایم، اما از نظر صنایع فرآوری برای محصولی مانند انگور در ابتدای راهیم.

استقبال از سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی 
از سرمایه گذاری در بخش توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصول انگور در فارس حمایت می‌کنیم. این مطلب را رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس می‌گوید و ادامه می‌دهد حمایت از واحد‌ها و صنایع فرآوری در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار دارد و با این هدف تسهیلات ارزان تری از تسهیلات رایج بانک‌ها برای حمایت از افراد علاقه‌مند به راه اندازی صنایع فرآوری در نظر گرفته شده است.

محمدمهدی قاسمی تاکید می‌کند فارس در تولید محصولات باغی از جمله انگور رتبه اول کشور را دارد در نتیجه به موازات این ظرفیت باید صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز وجود داشته باشد تا بتوانیم ارزش افزوده بیشتری را در استان ایجاد و به رونق اقتصادی استان و پایداری کشاورزی کمک کنیم.

انگور زرین قارس(در حال تکمیل)با این هدف از سال ۹۷ کارشناسان مدیریت صنایع تبدیلی و غذاییِ جهاد کشاورزی فارس به تهیه سندی برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در فارس اقدام کردند. طرحی که به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس به عنوان الگویی برای توسعه صنایع تبدیلی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به دیگر استان‌ها معرفی شده است.
محمد مهدی قاسمی می‌گوید این سند که قرار است باعث رشد متوازن صنایع تبدیلی و غذایی در فارس شود با هدف بالا رفتن میزان صادرات، افزایش ارزش افزوده، ایجاد اشتغال پایدار، کاهش ضایعات و کوتاه شدن دست واسطه‌ها در بخش کشاورزی، همه شهرستان‌های فارس را پوشش می‌دهد.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی فارس نیز می‌گوید بر اساس این سند مدیران جهاد کشاورزی در همه شهرستان‌ها ملزم شده اند سرمایه گذاران را به سمت اولویت‌ها و نیاز‌ها که در سند مشخص شده مثل واحد فرآوری انگور تشویق کنند که برای اجرای بهتر این سند ارزیابی مدیران هم بر همین مبنا صورت می‌گیرد. آقای جزایری نتایج اجرای این سند را از ابتدا تا کنون بسیار خوب ارزیابی می‌کند به نحوی که در قالب سند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در سال جهش تولید بهره برداری از ۶۳ طرح با اشتغال زایی حدود ۷۰۰ نفر در دستور کار قرار گرفته است.

 

انگور زرین قارس(در حال تکمیل)

  • مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی فارس تصریح می‌کند در سند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان، خلاء‌های صنعتیِ هر منطقه در نظر گرفته شده که بر این اساس، هزار و ۳۸۹ محصول کد گذاری و در قالب ۳۰ گروه تقسیم بندی شده است تا سرمایه گذار با توجه به نیاز‌ها اقدام کند.

جزایری ابراز امیدواری می‌کند با ایجاد واحد‌های صنعتی در زمینه‌های مغفول مانده، پنجره تازه‌ای به سمت اشتغال زایی گسترده در بخش کشاورزی استان باز شود.

صنایع تبدیلی و تکمیلی گامی به سوی توسعه
دو سالی می‌شود که به گفته مدیر جهاد کشاوری کوار به دلیل فرآوری و تبدیل محصولات انگور این شهرستان به کشمش و مویز از ضایع شدن سالانه ۱۰ هزار تن انگور جلوگیری می‌شود. آقای جوکار می‌گوید این روند، زمینه درآمد زایی جدید به میزان ٣٢ میلیارد تومان برای باغداران کواری ایجاد کرده و باعث توسعه اقتصادی این شهرستان شده است.

انگور زرین قارس(در حال تکمیل)کارشناسان اقتصادی معتقدند صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستاییان، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی به ویژه در مناطق روستایی و نیز به عنوان جزئی از فرآیند توسعه روستایی ایفای نقش می کند.
علاوه بر این موارد، صنایع تبدیلی و غذایی در توسعه صادرات غیر نفتی و ارز آوری در کشور سهم مهمی دارند؛ طوری که پارسال بخش صنایع تبدیلی و غذایی استان فارس نسبت به دیگر بخش‌های کشاورزی ۷۹ درصد ارز آوری داشته و در اشتغال زایی نیز سهم مهمی به خود اختصاص داده است.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فراخوان حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه کشاورزی در چهارمحال و بختیاری
کشف خودروی سرقت شده از تهران در عملیات پلیس راین
دستگیری شرور سابقه‌دار در کرمان
پیام وزیر ورزش و جوانان به تیم ملی فوتبال ایران
آقای ایران در سفرهای استانی
فراخوان ثبت‌نام دوره آموزشی «اقلیم شعر» به میزبانی زنجان
اهدای دستگاه RO به بیمارستان ۱۵ خرداد مهدیشهر
مهمانان خارجی از جمعه برای حضور در مراسم تشییع رهبر شهید وارد ایران می‌شوند
پیام مردم در تجمعات شبانه به اعضای تیم ملی فوتبال
بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر پوشش صندوق بیمه روستایی و عشایری
صرفه جویی رمز حفظ پایداری شبکه برق در تابستان
۳۰ درصد برق کشور در بورس انرژی معامله شد
آخرین فرصت برای سنجش نوآموزان جامانده اعلام شد
۶۸ هزار ناپدید بر اثر زلزله ونزوئلا
مردم ایلام در صد و هجدهمین شب حضور، باز هم صدِ وحدتشان را گذاشتند
ابلاغ شیوه نامه تشریفات قانونی تردد درون استانی خودروهای مناطق آزاد کیش و قشم به زودی
 برنامه‌ خانه ملت و با نمایندگان روی آنتن صداوسیمای لرستان
هم افزایی مسئولان برای ایجاد یک رویه مد و پوشاک
خبر خوش برای مشمولان متولد ۱۳۸۷؛ امکان سفر اربعین بدون مجوز وظیفه عمومی
پیش بینی حضور ۴ هزار تبعه افغانستانی در مراسم وداع با رهبر شهید در مشهد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پخش زنده فوتبال کرواسی و غنا در شبکه ورزش
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد
مورینیو: اگر VAR اشتباه کرده باشد/ ایران حق داشت آن لحظه را جشن بگیرد
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات
دمای هوا در خراسان رضوی کاهش می یابد
­برنامه بازی‌های بامداد یکشنبه جام جهانی/ تکلیف صعود ایران فردا مشخص می‌شود
فرماندهی ندسا خطاب به آمریکا: جهنم را تجربه خواهید کرد
شهادت ۲ نفر در حمله ضد انقلاب به ایست بازرسی بانه
نشست سران قوا به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد
۲۰ درصد توپ‌های جام جهانی در اردبیل تولید شد
آغاز ثبت‌نام کتاب‌های پایه‌های ورودی از امروز
راه یابی کیپ‌ورد به دور حذفی و حذف عربستان
صعود یک پله‌ای ایران در رده بندی فیفا
نیروی دریایی سپاه به تجاوز و عهدشکنی آمریکا پاسخ داد  (۳ نظر)
بیانیه جمعی از اعضای مجلس خبرگان درباره تحولات اخیر و مذاکرات  (۲ نظر)
سقف اجاره‌بها در مشهد تعیین شد  (۲ نظر)
مردم زمان طولانی را برای ماندن در تهران انتخاب نکنند  (۱ نظر)
پیام عراقچی: شهادت سیدالشهدای انقلاب را نمی‌بخشیم  (۱ نظر)
ایران از جام جهانی ۲۰۲۶ کنار رفت  (۱ نظر)
قرارگاه خاتم الانبیاء: آمریکا اسرائیل را کنترل نکند پاسخ می‌دهیم  (۱ نظر)
اعطای وام ۷۵ میلیون تومانی به ۲۲ هزار بازنشسته کشوری در فارس  (۱ نظر)
واکنش قاطع قالیباف به دروغ الزام واردات محصولات آمریکایی  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، نمایش درخشان یوزهای ایرانی مقابل مصر  (۱ نظر)
ادامه وقفه در بخشی از خدمات بانک‌های ملی و صادرات  (۱ نظر)
ایتالیا و رومانی در تجاوز به ایران مسئولیت بین‌المللی دارند  (۱ نظر)
ادعای ترامپ: ایران بازار جدید است!  (۱ نظر)
بهسازی شبکه توزیع برق اسلامشهر؛ جزئیات قطع موقت برق  (۱ نظر)
خط مستقیم بین ایران و آمریکا در تنگه هرمز دروغ محض است  (۱ نظر)