• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۷۴۵۰۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
سیاسی » سیاست خارجی
فریدون عباسی

ماندن در برجام پس از خروج آمریکا خوش خیالی بود

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: پس از خروج آمریکا از برجام، ماندن ما در توافق هسته‌ای خیلی، قابل قبول نبود بلکه دست و پازدن اضافه و خوش خیالی در قبال سه کشور اروپایی بود.

ماندن در برجام پس از خروج آمریکا خوش خیالی بودآقای فریدون عباسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با بیان اینکه برجام با گروه ۵+۱ معنی داشت، گفت: آمریکا بود که نمی‌گذاشت تفاهمی صورت گیرد.
وی افزود:، چون آمریکا عامل اصلی خشونت بود، علیه کشورمان پرونده سازی می‌کرد و زمانی که از برجام خارج شد، توافق هسته‌ای دیگر موضوعیت نداشت و ماندن ما هم قابل قبول نبود، چون توافق نامه‌ای برای آمریکایی‌ها بود نه اروپایی‌ها پس عملا توافقی وجود ندارد.


آقای عباسی تاکید کرد: با خوش خیالی تصور می‌شد که سه کشور اروپایی کانال‌های مالی را باز می‌کنند و تحریم‌ها را بر می‌دارند، اما دیدیم که هیچ یک از این‌ها که در خور متن برجام باشد انجام نشد و نباید کلا به آنان امید می‌بستیم.
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به تصویب قطعنامه ضد ایرانی دیروز شورای حکام، گفت: در گذشته، درباره دقیق نبودن متن برجام و احتمالات مربوط به سوء استفاده آمریکا و کشور‌های اروپایی و تلاش برای صدور این گونه قطعنامه‌ها تذکر و هشدار داده شد، اما شاید مسئولان اجرایی نیز توجه لازم را به تذکر منتقدان نکردند.


وی افزود: پس از اینکه برجام با شروط مختلف قرار بود در کشورمان اجرا شود شاهد بودیم که طرف‌های مقابل به شروط مندرج در برجام عمل نکردند، اما متاسفانه دستگاه اجرایی ما، اقداماتش را گام به گام اجرا نکرد و همه تعهدات ما را یک جا انجام داد.
آقای عباسی گفت: شایسته بود که ما یک گام برمی داشتیم و آنان تحریم بانک مرکزی ما را برمی داشتند و به همین ترتیب گام به گام پیش می‌رفتیم تا طرف مقابل نیز به تعهداتش عمل کند.


نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه گام‌هایی نیز که ایران در کاهش تعهداتش برداشت برای طرف غربی کافی و چشمگیر نبود و آنان در سال‌های اخیر در پی سندسازی علیه کشورمان بودند.
وی با رد ادعای پیشین مبنی بر وجود دو سایت هسته‌ای در اطراف تهران تاکید کرد: مطمئنا این دو مکان جزء تاسیسات هسته‌ای نیست و از آن برای انبار یا زمین‌هایی برای فعالیت‌های خدماتی استفاده می‌شد که با ارائه اطلاعات غلط از جانب رژیم صهیونیستی و به دستور امریکایی‌ها منجر به اعمال فشار به کشورمان برای نشان دادن این مناطق و دسترسی به مناطق دیگر شد.


آقای عباسی گفت: خوشبختانه این بار خواسته آنان برای دسترسی مشابه؛ با مقاومت مسئولان کشورمان مواجه شد و اجازه دسترسی به سایت‌هایی که آنان ادعا می‌کنند داده نشد، به همین علت در پی چنین مقاومتی پیش بینی می‌شد که سه کشور اروپایی علیه کشورمان اقدام کنند که نتیجه آن قطعنامه دیروز است که با مخالفت چین و روسیه صادر شد.


وی افزود: البته مهره چینی‌ها در شورای حکام آژانس به نحوی است که کشور‌های همسو با غربی‌ها در تصویب این قطعنامه نقش داشتند، اما این مصوبه، مسئله خاصی برای ما ایجاد نمی‌کند و صرفا تذکری از جانب آژانس است که در مهلت مشخصی با آنان همکاری کنیم.
آقای عباسی اضافه کرد: اگر با آنان همکاری نکنیم قطعنامه دیگری در شورای حکام آژانس صادر می‌شود و اگر تعداد قطعنامه‌ها از حد مشخصی بالاتر رود، موضوع به شورای امنیت ارجاع خواهد شد.


رئیس سابق سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا برغم ادعای بسته شدن پرونده PMD علیه کشورمان، دوباره ادعا‌هایی درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای گذشته کشورمان می‌شود؟ گفت: این اشتباهی است که متاسفانه مصرف داخلی داشت و مسئولان ذیربط در این باره تا حدی صداقت به خرج ندادند.


وی افزود: شاید از این باب که PMD بسته شد درست بگویند، اما چه چیزی باز شد؟ زیرا p آن را برداشتند، اما MD آن را گذاشتند یعنی درست می‌گویند که پرونده بسته شد، اما MD «میلیتری دایمنشن» یعنی ابعاد نظامی را علیه ما باز کردند.
آقای عباسی تصریح کرد: تا قبل از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵، آژانس ما را مجرم شناخت و برجام، مجازات مجرم است ما باید بحث‌ها را کنار بزنیم و به جامعه راست بگوییم یعنی نتیجه مذاکرات تیم مذاکره کننده ما این شد که کشورمان را مجرم شناختند و برجام به عنوان مجازات برای ایران در نظر گرفته شد.


نماینده مردم کازرون افزود: با این حال می‌گویند آن مجازات برای ما کافی نیست و نمی‌گذارند تحریم‌ها برداشته شود تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های بانکی، فروش نفت، کشتیرانی، خرید و فروش سلاح و مانند آن برداشته شود و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ما راه انداختند.
وی تاکید کرد: باید مردم را توجیه کنیم که با این جنگ اقتصادی مواجهیم و اگر درست به آنان اطلاع داده شود از طرق مختلف به ویژه در عرصه تولید و اقتصاد، انضباط اجتماعی و اقتصادی و وجدان کاری بالا مقاومت کنند تا بتوانیم بر تهاجم دشمن غلبه کنیم.


آقای عباسی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا برغم خروج امریکا از برجام و عهدشکنی اروپایی ها، آژانس همچنان از ایران مطالبه گری می‌کند گفت: آژانس، تحت تسلط غربی هاست و اگر چین و روسیه نیز حق وتو نداشتند آن کشور‌ها را نیز تحت فشار می‌گذاشت، اما چون دارنده سلاح و حق وتو هستند خیلی نمی‌توانند با آنان کاری کنند.
وی افزود: آژانس بیشتر برای کنترل کشور‌های دیگر است تا اقدامی در زمینه هسته‌ای نکنند و همواره وابسته کشور‌های دارای فناوری هسته‌ای باشند و این بهره غربی‌ها از آژانس است.


رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: به همین علت پول به آژانس می‌دهند و کارمندانش را تامین می‌کنند، چون با فروش حتی یک رآکتور هسته‌ای و درآمد حاصل از آن می‌توانند حقوق چندین ساله کارمندانی که در اختیار آژانس گذاشته اند بپردازند.
آقای عباسی تاکید کرد: از این بابت باید مطمئن باشیم آژانس همواره به عنوان ابزار غربی‌ها کشور‌های دیگر را به بهانه‌های مختلف تحت فشار می‌گذارد.


این نماینده مجلس بار دیگر بر انسجام مدیریتی و حاکمیت تفکر علمی در داخل و نیز وحدت، همفکری و همدلی جناح‌های مختلف برای ایستادگی جمعی در مقابله با دشمنان و اتخاذ سیاست واحد برای استیفای حقوق هسته‌ای تاکید کرد.
آقای عباسی افزود: باید در این زمینه از نظر همگان به خصوص دیدگاه منتقدانی که در این سال‌ها با صداقت مضرات برجام را گوشزد کردند توجه شود در حالی که متاسفانه به آنان توجه نشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مزد دشمنی شما با دولت چیست ؟
برای چشمان بسته شما در دولت‌های نهم و دهم چه مزدی گرفتید؟
نظر شما
آخرین اخبار
خراسان شمالی غرق ماتم و عزا در تاسوعای حسینی
خرّم آن سر که به راه تو شود خاک، حسین (ع)
طنین «یا لثارات الحسین» در میعادگاه عاشقان حسینیه اعظم زنجان
فعالیت ۵۰۰ آشپزخانه در پویش اطعام حسینی در مازندران
سیاستگذاری‌های صحیح شرایط تحول اقتصادی را فراهم می‌کند
صرفه‌جویی ۱۰ میلیون یورویی با توسعه مراکز آزمون خودرو
عبور از ناترازی انرژی؛ در گرو اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان
سوگواری مردم گالیکش به یاد علمدار دشت کربلا در تاسوعای حسینی
«پیر وفا»، در خبر‌های رسانه
فرهنگ دعوت مردم از طلاب و مبلغان را احیا کنیم
آتش سوزی ارتفاعات بالاده کازرون مهار شد
«ماه به روایت آه»، کتابی درباره شهادت حضرت عباس (ع)
پخش غذای نذری در تاسوعای حسینی در شهرک قلعه شهرستان قروه
برای نخستین بار ، حمل یکسره ۶۴ هزار تن کنجاله سویا از خوزستان به سراسر کشور
دستگیری قاتل فراری در دلفان
فیلم‌های سینمایی تلویزیون، پنج شنبه ۴ تیر
اعزام ۲۰ هزار زائر از مرز‌های خوزستان به سمت عتبات مقدسه در عراق
یادداشت تفاهم اسلام‌آباد تبدیل به اعلامیه شکست آمریکا شد
روضه‌های خانگی؛ آیینی از دل مردم دیار علویان تا عمق تاریخ کربلا
ممنوعیت نام‌گذاری اسامی بیگانه در سردر اصناف
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اختلال همه بانک‌ها تا پایان امشب رفع می‌شود
برنامه بازی‌های امشب جام جهانی ۲۰۲۶
علت قطع خدمات مبتنی بر کارت بانک‌ها اعلام شد
نرخ طلا، سکه و نقره در بازار مشهد / سه شنبه ۲ تیر ۱۴۰۵
گفت‌وگوهای سازنده ایران و عمان درباره تنگه هرمز
بسیج مردمی یمن آماده‌باش عمومی اعلام کرد
کاهش ساعت کاری ادارات زنجان در یوم العباس
بدون دیپلماسی، زحمات عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست
نقض آتش‌بس در لبنان؛ حمله مجدد رژیم صهیونی به «نبطیه»
کانادا ۱۰ رآکتور هسته‌ای می‌سازد
توضیحات غریب آبادی درباره مذاکرات فنی سوئیس
سفر رئیس جمهور به مشهد مقدس برای زیارت امام رضا(ع)
ظرفیت واگذاری زمین در شهر‌های فارس فعال می‌شود
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۲ تیر ۱۴۰۵ به افق قم
محدودیت‌های پروازی در تهران، قم و مشهد همزمان با مراسم تشییع پیکر رهبر شهید
اختلال در ۲ بانک تجارت و ملی ادامه دارد  (۱۵ نظر)
اختلال همه بانک‌ها تا پایان امشب رفع می‌شود  (۳ نظر)
رده بندی فیفا، بازگشت ایران به رده ۲۲  (۱ نظر)
نخستین شب مراسم عزاداری محرم در جوار محل عروج ملکوتی قائد شهید انقلاب  (۱ نظر)
جام جهانی ۲۰۲۶، اینفانتینو: نمایشی الهام‌بخش از مقاومت و اشتیاق را دیدیم  (۱ نظر)
عارف: مردم بیش از خود گرانی، تحت فشار روانی آن هستند  (۱ نظر)
سنای آمریکا به پایان جنگ با ایران رأی داد  (۱ نظر)
ورود کاروان نظامی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه  (۱ نظر)